آذربایجاناخبارایران

کنفرانس بین المللی قدس در باکو آغاز به کار کرد

کنفرانس بین المللی قدس و حمایت های سیاسی و اقتصادی جامعه بین الملل روز پنجشنبه در باکو آغاز به کار کرد.

به گزارش  مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایرنا در این کنفرانس ۲روزه که به ابتکار سازمان ملل متحد و با همکاری وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان و سازمان همکاری اسلامی برگزار می شود، جمعی از کارشناسان و صاحب نظران بین المللی، سفیران و نمایندگان دیپلماتیک کشورهای خارجی در جمهوری آذربایجان حضور دارند.
`میروسلاو ینچا` دستیار مسایل سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد در اولین روز این کنفرانس عزم سازمان ملل برای ادامه تلاش های خود برای حل مساله فلسطین را اعلام کرد.
وی با تاکید بر این که در شرایط فعلی حل این مساله با بن بست مواجه شده و اختلاف میان فلسطین و رژیم صهیونیستی عمیق تر می شود و مردم فلسطین همچنان نیازمند کمک های بشردوستانه هستند گفت، زمان تعیین موقعیت سیاسی و حقوق نهایی فلسطین بر اساس مصوبات و قطعنامه های سازمان ملل متحد فرا رسیده است.
وی همچنین خواستار جلوگیری از اقداماتی که مانع حل مساله فلسطین می شود از جمله شهرک سازی در بیت المقدس شد.
`صامر بکر` دستیار دبیرکل سازمان همکاری اسلامی اقدام اخیر رژیم صهیونیستی برای تعطیل کردن مسجد الاقصی را نقض جدی قوانین بین المللی، حقوق بشر و رجز خوانی در برابر مسلمانان سراسر جهان دانست.
وی افزود: اسراییل بعنوان یک اشغالگر حملات غیر قابل توجیهی به اماکن دینی در بیت المقدس را ادامه می دهد و بطور غیر قانونی در خصوص شهرک سازی اقدام می کند که در چنین شرایطی حقوق مردم فلسطین بصورت جدی پایمال می شود.
بکر یاد آور شد، سازمان همکاری اسلامی از تلاش های بین المللی برای دفاع از حقوق مردم فلسطین، حل این مساله و جلوگیری از اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی از جمله شهرک سازی و دیوار کشی در سرزمین فلسطین، حمایت می کند.
`ریاد منصور` سفیر فلسطین در سازمان ملل نیز اقدام رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از زیارت مکان های مقدس به وسیله زائران را تلاش برای تغییر وضعیت موجود در بیت القدس به نفع صهیونیست ها بیان کرد.
وی با اشاره به این که تشکیلات خودگردان فلسطین آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات و حل مساله فلسطین همواره اعلام کرده است، گفت: رژیم صهیونیستی است که برای تغییر شرایط در بیت المقدس و در سراسر فلسطین به نفع یک قوم خاص آن هم یهودی ها تلاش می کند.
وی افزد، چنین رویکردی به حل مساله کمک نمی کند.
منصور خاطر نشان کرد، سازمان ملل متحد برای حل مساله فلسطین خواستار پایان یافتن اشغالگری و خروج نیروهای نظامی اسرائیل از سرزمین های فلسطین است.
این مقام فلسطینی همچنین با اشاره به مخالفت یونسکو و سایر نهادهای بین المللی با کاوش های رژیم صهیونیستی در نزدیکی مسجد الاقصی گفت، نهادهای بین المللی چنین اقداماتی را برای مسجد الاقصی بسیار خطرناک می دانند و خواستار توقف آن هستند.
شاهین عبدالله اف نماینده وزارت امورخارجه جمهوری آذربایجان نیز برگزاری این کنفرانس در باکو را برای کشورش مایه افتخار دانست و گفت، برای برقراری صلح پایدار در خاور میانه، مجامع بین المللی باید توجه بیشتری به مساله شرق بیت القمدس کنند.
وی افزود: جمهوری آذربایجان همواره در راستای ادای سهم خود برای حل مساله فلسطین تلاش کرده و موضع خود را در این ارتباط بصورت واضح بیان کرده است.
عبدالله اف گفت، ما از مصوبات سازمان ملل متحد در باره موقعیت بیت المقدس حمایت و هر گونه اقداماتی که مانع حل این مساله می شود را محکوم می کنیم.
در دومین روز این کنفرانس بین المللی حمایت های بین المللی و منطقه ای برای حل مساله فلسطین از جمله بیت المقدس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا