آذربایجاناخبارترکیه

سرمایه گذاری ۲۰میلیارد دلاری جمهوری آذربایجان در ترکیه

رئیس شورای کسب و کار ترکیه و جمهوری آذربایجان اظهار داشت که مجموع سرمایه گذاری آذربایجان در ترکیه تا سال ۲۰۲۰ از مرز ۲۰ میلیارد دلار می گذرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، سلچوک آکات، رئیس شورای کسب و کار ترکیه و جمهوری آذربایجان وابسته به شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه (دییک)، طی سخنانی در ششمین ضیافت شام به مناسبت بازرگانان آذربایجانی فعال در ترکیه، گفت: مجموع سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان در ترکیه تا سال ۲۰۲۰ از مرز ۲۰ میلیارد دلار می گذرد.

آکات با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری میان جمهوری آذربایجان و ترکیه در سال ۲۰۰۰ بالغ بر ۳۲۶ میلیون دلار بود، تصریح کرد: حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در سال ۲۰۰۶ به ۱ میلیارد و ۳۵ میلیون دلار افزایش یافت و در سال ۲۰۱۳ به ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بالغ گردید. این میزان برای سال ۲۰۱۶ میلادی یک ملیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود و در پنج ماه اول سال جاری این رقم بالغ بر ۶۵۰ ملیون دلار بوده است.

به گفته وی، این ارقام نه تنها نشان دهنده پتانسیل واقعی طرفین در روابط تجاری نیست، بلکه نشان دهنده حجم واقعی تجارت دوجانبه بین دو کشور نیز نمی باشد.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان، این کشور در خارج از کشور بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خود را در ترکیه انجام داده است. آذربایجان تاکنون ۹ میلیارد دلار در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌ و ترکیه نیز متقابلا در این کشور ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته است. از لحاظ شمار شرکت‌های خارجی فعال در جمهوری آذربایجان، ترکیه با بیش از ۲۹۰۰ شرکت مقام اول را در اختیار دارد. در حدود ۲۰۰۰ شرکت آذربایجانی نیز مشغول فعالیت در ترکیه هستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا