آذربایجاناخبارایران

راه‌آهن تهران – باکو به زودی افتتاح می‌شود

مشاور اقتصادی سفارت ایران در آذربایجان اعلام کرد: طی چند ماه آینده حمل‌ونقل کالا و بار از طریق راه‌آهن کریدور شمال جنوب آغاز می‌شود.
محمد ابراهیمی مشاور اقتصادی سفارت ایران در باکو طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: به زودی شاهد بهره‌برداری از پروژه‌ راه‌آهن کریدور شمال جنوب آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: طی ماه‌های آینده شاهد به نتیجه رسیدن همکاری ایران و آذربایجان در تکمیل راه‌آهن کریدور شمال به جنوب و متصل کردن شبکه ریلی دو کشور به یکدیگر خواهیم بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه راه‌آهن قزوین – رشت بخش مهمی از این کریدور را شامل شده و ریل‌گذاری آن تقریباً تمام شده است در آینده نزدیک شاهد اتصال شبکه ریلی ایران و آذربایجان و شروع حمل بار و کالا از این طریق بین دو کشور خواهیم بود.

مشاور اقتصادی سفارت ایران در باکو همچنین پیش‌بینی کرد: ترمینال بار ایستگاه راه‌آهن آستارا نیز به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

ابراهیمی ادامه داد:پس از تکمیل ترمینال بار ایستگاه راه‌آهن آستارا حمل‌ونقل کالا بین دو کشور به سرعت آغاز می‌شود. ایران و آذربایجان که در مسیر کریدور حمل‌ونقل شمال به جنوب قرار دارند در تلاش هستند تا با تکمیل راه‌آهن قزوین، رشت و آستارا شبکه ریلی خود را به یکدیگر متصل کنند. پیشتر آذربایجان ۶۰ میلیون یورو برای توسعه تجهیزات ریلی آستارا تخصیص داده بود.

ایران با هدف تکمیل اتصال شبکه‌های ریلی دو کشور پیشتر توافق کرده بود تا هدف توسعه شبکه ریلی خطوط ریلی داخلی این کشور را تا مناطق مرزی با آذربایجان توسعه دهد. از سوی دیگر آذربایجان نیز در راستای تکمیل این پروژه شبکه ریلی خود را تا رسیدن به مناطق مرزی با ایران توسعه داده است.

بنا به آمار کمیته گمرکات دولتی آذربایجان حجم روابط تجاری دو کشور طی سال گذشته با ۷۸ درصد افزایش به ۲۲۱٫۲ میلیون دلار رسیده است.

تهران و باکو در تلاش هستند تا از طریق توسعه همکاری‌های دوجانبه حجم روابط تجاری خود را افزایش دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا