آذربایجاناخبارترکیه

نشست وزرای خارجه جمهوری آذربایجان ، ترکیه و ترکمنستان در باکو

وزرای امور خارجه سه کشور جمهوری آذربایجان ، ترکیه و ترکمنستان در باکو بر توسعه همکاری های سه جانبه تاکید کردند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، «المار ممدیاراف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان ، «مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و «رشید مردف» وزیر امور خارجه ترکمنستان امروز پس از دیدارهای دو جانبه و سه جانبه در جمع خبرنگاران حاضر و در زمینه توسعه همکاری های سه جانبه سخن گفتند.
««مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در این نشست خبری با بیان اینکه همکاری های اقتصادی سه کشور کاهش یافته است گفت : برای افزایش همکاری های سه کشور ظرفیت های فراوانی وجود دارد و در دیدارهای امروز درخصوص همکاری های آینده این کشورها در سازمان ملل متحد و دیگر تشکیلات بین المللی مذاکره شد.
وی افزود : در اجلاس آینده سران سه کشور هم درباره مسائل مربوط به همکاری در بخش های انرژی و دیگر زمینه ها گفتگو خواهد شد و کارشناسان هم در خصوص نقشه و مسیر پیشرفت همکاری های سه کشور در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ تلاش خواهند کرد.
وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به کشته شدن دو غیر نظامی در روستای آلخانلی شهر فضولی جمهوری آذربایجان در درگیری مرزی سربازان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت : حل مناقشه قره باغ با حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و خروج نیروهای نظامی ارمنستان از اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان ممکن است.
وی افزود : ترکیه در کنار جمهوری آذربایجان است و از حمایت جمهوری آذربایجان از ترکیه در زمان کودتای نافرجام هم تشکر می کنیم.
«رشید مره دف» وزیر امور خارجه ترکمنستان هم در این نشست گفت : ما به دنبال توسعه همکاری ها با ترکیه و جمهوری آذربایجان هستیم و در این نشست هم در باره اجلاس آینده روسای جمهوری سه کشور با همدیگر مذاکره کردیم .
وی با اعلام اینکه امسال بیست و پنجمین سالگرد مناسبات دیپلماتیک را سپری کردیم افزود : همچنان بر توسعه همکاری ها و مناسبات متحد تاکید داریم.
«المار ممدیاراف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان هم گفت: با اجرای طرح ریلی باکو- تفلیس- قارص نتایج خوبی در همکاری های منطقه ای به دست خواهد آمد.
وی با بیان اینکه اجلاس کمیته فنی حمل و نقل دریای خزر برگزار شده و وزرای حمل و نقل و روسای راه آهن ها و روسای بنادر دریایی سه کشور هم در این زمینه تلاش می کنند افزود : مطمئن هستم که در این زمینه همکاری ها هرسال بیشتر خواهد شد .
وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان افزود در اجلاس سران سه کشور علاوه بر همکاری های سه کشور در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ نقشه راه توسعه همکاری ها در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ هم بررسی و مورد مذاکره سه طرف قرار خواهد گرفت.
وزرای امور خارجه سه کشور ترکیه ، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در پایان دیدارهای سه جانبه خود بیانیه ای صادر کردند.
اضافه می شود این چهارمین نشست وزرای امور خارجه سه کشور بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا