آذربایجاناخبارترکیه

همکاری تنگاتنگ آذربایجان، ترکیه و رژیم صهیونیستی در انتقال گاز به اروپا

پیش بینی می شود ترکیه و آذربایجان تا اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی درخصوص پیوستن رژیم صهیونیستی به لایحه «دهلیز گاز جنوب» با این رژیم به تفاهم برسند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،مطبوعات ترکیه خبر فوق را به نقل از «یوال اشتاینیتس»، وزیر انرژی، آب و زیرساخت های ملی رژیم صهیونیستی منتشر کرده اند.
بنابه گفته وی توافق میان طرفین بر سر ساخت این خط لوله طی چهار مرحله صورت گرفته و براساس آن قرار است این خط لوله گازی از میدان گازی «لویفان» واقع در مدیترانه تا سواحل ترکیه و از آنجا به خطوط لوله تاناپ رسانده شود.
اشتاینیتس افزود: اسرائیل در نظر دارد مقدمات اجرای طرح انتقال گاز به ایتالیا از یونان و قبرس را نیز فراهم کند. وی همچنین از آمادگی کامل این رژیم جهت اجرا و مشارکت در هر دو طرح خبر داده است.
پروژه «دهلیز گاز جنوب» بزرگ ترین طرح انتقال انرژی منطقه به شمار می رود که بر اساس آن قرار است گاز تولید شده میدان گازی شاهدنیز جمهوری آذربایجان توسط خطوط لوله ای در بستر دریای خزر به ترمینال سنگچال رسانده شده و سپس از طریق خطوط انتقال انرژی قفقاز جنوبی، تاناپ و تاپ به بازار ترکیه و اروپا فرستاده شود.
این طرح با مشارکت گرجستان و ترکیه با هدف تامین انرژی پایدار و در راستای تامین منافع راهبردی اتحادیه اروپا راه اندازی شده است. پیش بینی می شود اولین گاز صادراتی این خط لوله به ترکیه در سال ۲۰۱۸ و در ادامه در سال ۲۰۲۰ به اروپا فرستاده شود.
گفته می شود، تفاهمنامه همکاری و مشارکت اجرای طرح تاناپ در بیست و چهارم دسامبر ۲۰۱۱ به امضای طرفین رسیده است.
طرح تاناپ در چارچوب پروژه «دهلیز گاز جنوب» یکی از مهم ترین بخش های این خطوط انتقال انرژی به شمار می رود. این خط لوله قرار است در سال ۲۰۱۸ به بهره برداری برسد.
اولین ظرفیت سالانه انتقال گاز تاناپ، ۱۶ میلیارد مترمکعب بوده که این ظرفیت قابلیت ارتقاء تا ۳۱ میلیارد مترمکعب را نیز دارد.
تاناپ، از طریق مرز ترکیه و یونان به سیستم تاپ ملحق شده که این نیز در راستای انتقال گاز به اروپا احداث گردیده است.
لایحه تاناپ علاوه بر میدان گازی شاه دنیز هم زمان از دیگر میادین گازی جمهوری آذربایجان نیز گاز را استخراج کرده و به دلیل ظرفیت عظیم انتقال گاز از ارزش سیاسی و اقتصادی فوق العاده بالایی برخوردار است.
پروژه تاپ در راستای تحقق اهدافی چون تامین امنیت و تنوع بخشی به انرژی اروپا نقش مهمی ایفا خواهد کرد. تاپ کوتاهترین خط لوله انتقال گاز از جمهوری آذربایجان به اروپا در قالب مسیری بدون واسطه طراحی شده و توافقنامه طراحی و ساخت در قالب تفاهم بین دولتی در فوریه ۲۰۱۳ به امضای سه کشور آلبانیا، ایتالیا و یونان رسیده است. طول مسیر این خط لوله ۸۷۸ کیلومتر و تاریخ آغاز فعالیت آن ژانویه ۲۰۲۰ خواهد بود.
اولین ظرفیت سالانه انتقال گاز تاپ، ۱۰ میلیارد مترمکعب بوده که توانایی ارتقاء به ۲۰ میلیارد مترمکعب نیز در این خط لوله وجود دارد.
لازم به ذکر است که میدان گازی «لویفان» دریای مدیترانه به فاصله ۱۳۰ کیلومتر از شهر حیفای فلسطین اشغالی در سال ۲۰۱۰ مورد اکتشاف و بهره برداری قرار گرفته است. میزان ذخایر گازی این میدان ۵۰۰-۶۰۰ میلیارد مترمکعب برآورد شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا