آذربایجاناخبارترکیهگرجستان

عواقب طرح های «باکو-تفلیس-قارص» و «باکو-تفلیس-ارزروم» در هاله ای از ابهام

سیاست به انزوا کشاندن کشور اشغالگر ارمنستان از سوی دولت آذربایجان همچنان ادامه دارد و در این راستا ارمنستان از طرح ها و لوایح بزرگ منطقه ای و جهانی کنار گذاشته می شود و این موضوع موجب تضعیف امکانات اقتصادی و مالی کشور اشغالگر می گردد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،یکی از این طرح ها، طرح خطوط راه آهن «باکو-تفلیس-قارص» است. علاوه بر آن، لایحه انتقال نفت «باکو-تفلیس-جیحان» و لایحه انتقال گاز «باکو-تفلیس-ارضروم» نیز از جمله طرحها و لوایح مذکور است.
قرار بود که لایحه خطوط راه آهن باکو-تفلیس-قارص در ماه جولای مورد بهره برداری قرار گیرد. ولی به تازگی روشن گردید که علیرغم همه وعده های داده شده، بهره برداری از آن در ماه جولای امکان پذیر نخواهد شد لذا قرار بر این است که طی ماه جاری رهبران خطوط راه آهن سه کشور آذربایجان، ترکیه و گرجستان در این باره دیدار و وارد مذاکره شوند.
برخی از رسانه های ترکیه ادعا در زمینه تعویق بهره برداری از این طرح ادعا کرده اند که در این مورد بعضی افراد با نفوذ وارد عمل شده و تاثیر گذار بوده اند. عجیب است که کشور برادر ترکیه در تحقق این طرح تمایل بسیار زیادی داشت و در این خصوص میلیونها دلار خرج نموده و با به بهره برداری از راه آهن «باکو-تفلیس-قارص»، منطقه آسیا به اروپا متصل خواهد شد و برای ترکیه از نظر سیاسی و اقتصادی منافع زیادی به همراه خواهد داشت …..
در این میان کشور اشغالگر ارمنستان از به تعویق افتادن این طرح اظهار خوشحالی می کند و این روزها رسانه ها و تحلیل گران ارمنی ادعا می کنند که این لایحه هرگز به بهره برداری نخواهد رسید. برخی از تحلیل گران مسایل سیاسی غربی نیز ادعا می کنند که این طرح در اواخر سالجاری، برخی دیگر نیز ادعا می کنند که در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی به بهره برداری خواهد رسید.
برخی از تحلیل گران گرجی ادعا می کنند که مشکل موجود بر سر راه این لایحه مربوط به آذربایجان و گرجستان می شود و دو کشور تا کنون نتوانسته اند سیاست یکسانی در تعیین میزان تعرفه و قیمت گذاری آن برسند. از طرف دیگر، آذربایجان شرط گذاشته است که از این مسیر بارهای ارمنستان مورد حمل و نقل قرار نگیرد. اما برخی گزارش ها حاکی از آن است که حکومت گرجستان خواهان انتقال بارهای ارمنستان از این مسیر نیز می باشد.
بدین وسیله تحقق یک لایحه بزرگ که اساس آن در سال ۲۰۰۷ میلادی گذاشته شد، بار دیگر زیر سوال رفته است. آمریکا و کشورهای غربی به خاطر کنار گذاشته شدن ارمنستان از این لایحه از آن حمایت نکردند و از حمایت مالی آن نیز امتناع ورزیده بودند. از این رو، دولت آذربایجان هزینه ساخت آنرا بر عهده خود گرفته و حتی به کشور گرجستان در این خصوص وام اعتباری ۲۵ ساله به مبلغ ۲۲۰ میلیون دلار پرداخت کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا