آذربایجاناخبارایراننخجوان

نقش آفرینی بخش خصوصی در ارتقاء روابط اقتصادی ایران و کشور آذربایجان

نشست متقابل بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خودمختار نخجوان با هدف ارتقاء نقش آفرینی بخش خصوصی در افزایش روابط اقتصادی ایران و کشور آذربایجان در شهر نخجوان برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از تسنیم،  در این نشست اقتصادی که در مرکز تجارت شهر نخجوان برگزار شد، فعالان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بعد از بازدید از نمایشگاه دائمی توانمندی‌های تولیدی و صنعتی این جمهوری خود مختار، به بحث و گفت‌و‌گو در رابطه با همکاری‌های دوجانبه پرداختند.

بخش خصوصی جمهموری اسلامی ایران می‌تواند در این راستا در بازارهای منطقه برای خود جای پایی باز کند و حتی در بعضی کشور‌ها یک بازار ثابت را برای خود ایجاد کند.

منصور آیرم سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خودمختار نخجوان که بیشترین نقش را در هماهنگی و برگزاری این نشست‌ها دارد اظهار کرد: بخش خصوصی با استفاده از فرصت‌هایی که در بازار نخجوان وجود دارد، می‌تواند سهم خود را با ارائه محصولات با کیفیت وخوب در این بازار تثبیت کرده و از آن به عنوان سکوئی برای ورود به بازار جمهوری آذربایجان استفاده نموده و نقش مهمی را در پویایی اقتصاد کشور ایفا نماید.

خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به نخجوان در گفت‌و‌گویی با فعالان اقتصادی حاضر در محل نشست تجاری نظر آنان را در خصوص همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو جانبه جویا شد.

افزایش مبادلات بخش خصوصی ایران و نخجوان

علی اصغر علی اکبری عضو هیئت مدیره اتاق تعاون استان آذربایجان غربی در این باره گفت: تجار و بازار یاب‌های جمهوری اسلامی ایران بعد از بازدید به تبادل افکار با تجار جمهوری خود مختار نخجوان پرداختند و امیدوارم که این نشست برای جمهموری اسلامی ایران و صادرات کشوری بخصوص استان آذربایجان غربی مفید باشد.

سید سجاد اصغرزاده مدیر عامل اتحادیه دام و طیور آذربایجان غربی نیز اظهار کرد: در بازدیدی که از غرفه دام و طیور در نخجوان داشتیم در رابطه با تهیه و تامین سبوس، ذرت و جو مورد نیاز گفتگوهائی صورت گرفت، قبلا هم صحبت‌هایی شده است تا جوجه یک روزه به نخجوان صادر کنیم و سعی می‌کنیم مراودات تجاری را در این بخش افزایش دهیم.

عباس پیری نماینده تام الاختیار شرکت کوهسار تهران نیز که در رابطه با پلاستیک و لوازم قنادی فعالیت دارد گفت: هدف از آمدن به نمایشگاه جمهوری خود مختار نخجوان بازار یابی برای محصولات شرکت است تا بتوانیم در این حوزه بازاری برای فروش محصولات شرکت پیدا کنیم.

معرفی توانمندیهای استان آذربایجان غربی در کشورهای همسایه

اصغر محمد‌نژاد مدیر عامل شرکت تعاونی لاله دشت ارومیه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم گفت: هدف از سفر به نخجوان و بعد از اینجا به باکو، عقد قرارداد و بازاریابی برای محصولات کشاورزی است.

حسین محمدجانی معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی نیز در رابطه با این نشست تجاری به خبرنگار تسنیم اظهار کرد: در دیدارهایی که با بخش‌های خصوصی و فعالان اقتصادی جمهوری خود مختار نخجوان انجام شد، اعضای هیئت می‌توانند با معرفی توانمندیهای استان آذربایجان غربی، و شناسایی بازارهای هدف سهم خود را از بازارهای منطقه کسب و روز به روز افزایش دهند.

بر اساس این گزارش برای توسعه و تعیق روابط اقتصادی و تجاری دو جانبه و تسهیل امور و بواسطه هماهنگی‌های به عمل آمده ازسوی سرکنسولگری کشورمان در نخجوان، ارومیه روز دوشنبه مورخ ۱۲ تیر ۹۶ میزبان مدیران ارشد گمرکات چهارگانه جمهوری آذربایجان و همچنین مدیران ستادی این نهاد اقتصادی از باکو بود.

ارتقاء تبادلات گمرگی ایران و آذربایجان

در این نشست که به ریاست ناصر تقوی ناظر کمرگات استان آذربایجان غربی و آصف محمد اف رئیس کمیته دولتی گمرک جمهوری خود مختار نخجوان برگزار شد، راه‌های تصریح کارهای گمرکی و تردد اتباع دو کشور و خودرو‌ها، اجرائی کردن پنجره واحد مشترک گمرکی، تبادل الکترونیک اطلاعات، افزایش ظرفیت کارکردی گمرکات و همچنین استفاده متقابل از ظرفیت‌های موجود بررسی و بر تسریع و کم کردن مشکلات موجود در راستای افزایش تعاملات اقتصادی دو کشور تاکید و مقرر شد تا اجرای این امور بلافاصله در دستور کار قرار گرفته و پیشرفت کار در نشست چهارم که در فروردین ماه سال ۹۷ در بیله سوار آذربایجان برگزار می‌شود مورد ارزیابی قرار گیرد.

با توجه به حجم مبادلات اقتصادی موجود واقعیت آن است که تا رسیدن به نقطه مطلوب و قابل قبول راه زیادی باقی مانده که این مسیر بایستی توسط بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دو طرف طی شود.

در این راستا و همسایگی استان آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان، فرصت بزرگی برای تجار و تولید کنندگان کشور مخصوصاً برای تجار و تولیدکنندگان استان آذربایجان غربی فراهم نموده است تا بتوانند با حضور خود در بازارهای هدف سهمی از بازار این کشور‌ها را بدست گیرند.

گزارش: یوسف عباسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا