آذربایجاناخبارایران

برگزاري مراسم ياد بود شاعر و مرثيه سراي اهل بيت (ع) در جمهوري آذربايجان

مراسم گرامیداشت مرحوم آتابابا مددزاده مشهور به باباپنهان شاعر و مرثیه سرای بزرگ معاصر جمهوری آذربایجان در رایزنی فرهنگی کشورمان در باکو برگزار شد .
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، در این مراسم که به ابتکارمشترک رایزنی فرهنگی ایران ، اتحادیه آذری و جمعیت قصبه های باکو برگزار شد، تعدادی از شاعران، ادیبان، محققان، اساتید دانشگاه ، دوستان و آشنایان این شاعر اهل بیت (ع) حضور داشتند.
علی علی اف محقق آذری در این مراسم با اشاره به اشعار تاثیرگذار باباپنهان درباره مصیبت کربلا و اهل بیت (ع) گفت باباپنهان شاعر بزرگی است که به علت قرار گرفتن در قلوب مردم هیچ گاه از یادها فراموش نمی شودو وی با شاعران سده قبل جمهوری آذربایجان چون صابر ،عظیم عظیم زاده ، میرزا جلیل و اوزیربی ، قابل مقایسه است.
در این مراسم ابراهیم نوری رایزن فرهنگی و محسن پاک آیین سفیر کشورمان در باکو با اشاره به اشتراکات فرهنگی ، دینی و تاریخی، بر اهمیت برگزاری اینگونه مراسم ها در تقویت مناسبات فرهنگی دو کشور تاکید کردند.
در ادامه این مراسم تعدادی از شاعران جمهوری آذربایجان به قرائت اشعاری از باباپنهان و اشعاری درباره وی پرداختند .
آتابابا مددزاده مشهور به باباپنهان در 5 نوامبر 1948 در باکو متولد شد و در هفدهم آوریل سال 2004 بر اثر سکته قبلی دار فانی را وداع گفت.
از وی شش کتاب و دیوان در زمینه های مذهبی و طنز اجتماعی به جا مانده است که نخستین آنها با عنوان حقیقت تلخ در سوم نوامبر 2000 منتشر شده است .
نشخوار دروغ ، من چه گفتم ، کی چی برد از دیگر آثار آتابابامددزاده می باشد .
مرثیه وی درباره عاشورا با عنوان صحرای خونین یکی از حزن انگیزترین مرثیه ها به زبان آذری می باشد.
باباپنهان از سیزده سالگی به سرودن شعر پرداخت و از اعضای برجسته محفل ادبی فضولی بود که توسط مرحوم حاج مایل ناردارنی از شاعران اهل بیت (ع) در جمهوری آذربایجان تاسیس شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا