اخبارایرانروسیه

پژوهشگر روسی : مردم روسیه باید با امام سجاد(ع) وصحیفه سجادیه آشنا شوند

شاعره و پژوهشگر روسی بر لزوم آشنا کردن مردم روسیه با امام سجاد(ع) و ترجمه کردن صحیفه سجادیه به زبان روسی تاکید کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، «دلبر تاش ماتاوا» شاعره و پژوهشگر سنی مذهب روسیه و عضو انجمن فرهنگی و ادبی روسیه و ایران در گفتگو با خبرنگار شبستان درباره ائمه اطهار(ع) به خصوص امام سجاد(ع) گفت که باید مردم روسیه خواه مسیحی یا مسلمان و یا هر مذهب دیگر را نسبت به زندگی و تعالیم ائمه (ع) آشنا کنیم تا بتواند آموزه های اهل بیت(ع) را سرلوحه زندگی شان قرار دهند و به این وسیله راه تعالی را طی کنند.

– مردم روسیه نسبت به ائمه (ع) به ویژه امام سجاد چقدر شناخت دارند؟
من زیاد با این چیزها آشنا نیستم؛ چرا که من در جامعه ای مسیحی زندگی می کنم و متاسفانه ما اطلاعات خیلی کمی درباره اهل بیت(ع) داریم و خیلی دوست دارم که ما در مسکو فعال باشیم و اطلاعات درباره اهل بیت(ع) را به گوش همگان حتی پیروان ادیان دیگر برسانیم.
من تلاش می کنم تا مردم روسیه همانگونه که با شعرای پارسی گوی همچون خیام، مولانا و سعدی و …. آشنا هستند؛ با اهل بیت(ع) و زندگی آنها نیز آشنا شوند.

– چگونه از آموزه های امام سجاد در زندگی امروز استفاده کنیم؟
مهم این است که تعالیم ائمه(ع) درست برداشت شود، چرا که برخی از افراد برداشت های اشتباه یا نادرست دارند.
هر جمله ای که ایشان فرمودند حتما با نگاه و نظر ویژه ای آن را برای ما گفته است و ما باید از این جملات قصار به درستی استفاده کنیم، اما متاسفانه استنباط های خودشان را از احادیث امام(ع) می گیرند و به درستی آنها را در زندگی پیاده نمی کنند.
من معتقدم که احادیث و سخنان ائمه به ویژه امام سجاد(ع) باید مانند قرآن کریم، ترجمه شود و کم کم به مردم جمله به جمله توضیح داده شود تا مردم واقعیات و عمق حقیقی این سخنان را دریابند و شاید به این ترتیب به مردم کمک شود تا تعالیم ائمه(ع) را در زندگیشان ساری و جاری کنند.
– در پایان این مصاحبه خانم ماتاوا یکی از اشعاری را که درباره شهدای کربلا سروده بودند، خواندند:
تقدیم به شهیدان کربلا
می نویسم:«آب»
اشک از دیده ام سر می زند
می نویسم:«کربلا»
غم بر دلم از پشت، خنجر می زند
می نویسم:«شام»
نیلی، جامه شب می شود
می نویسم:«شام»
توفان در دلم
چون خطبه های گرم«زینب» می شود

پایان پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا