آذربایجاناخبارایرانعمومی

همایش قفقاز جنوبی در عرصه بین المللی با حضور ایران در باکو برگزار شد

همایش بین المللی منطقه قفقاز جنوبی در عرصه بین المللی روز جمعه با حضور کارشناسان و محققان چند کشور از جمله حمید رضا عزیزی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی جمهوری اسلامی ایران در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایرنا ، در این همایش بین المللی یک روزه که به میزبانی مرکز مطالعات استراتژیک جمهوری آذربایجان وابسته به نهاد ریاست جمهوری این کشور برگزار شد، کارشناسان و محققان مراکز مطالعاتی روسیه ، آمریکا ، آلمان ، قزاقستان ، گرجستان ، ترکیه و چین، چشم انداز منطقه قفقاز جنوبی و همکاری های منطقه ای جمهوری آذربایجان ، گرجستان و ارمنستان با کشورهای همسایه از جمله ایران ، ترکیه و روسیه را بررسی کردند.
‘ فرهاد محمداف ‘ رییس مرکز مطالعات استراتژیک جمهوری آذربایجان با اشاره به افزایش بیش از پیش اهمیت ژئوسیاسی و ژئواقتصادی منطقه قفقاز جنوبی در جهان گفت: در ۲۵ سال گذشته کشورهای همسایه منطقه قفقاز جنوبی از جمله ایران ، روسیه و ترکیه توانستند با دولت های قفقاز جنوبی روابط برقرار کنند.
وی همچنین با اشاره به جایگاه ایران در منطقه قفقاز جنوبی افزود: ایران توانست با همه کشورهای این منطقه روابط سیاسی و اقتصادی برقرار کند.
محمد اف در بخشی دیگر ازسخنان خود به همکاری های ایران ، روسیه و ترکیه در باره مسایل سوریه و مشارکت سه کشور در مذاکرات آستانه برای رفع بحران سوریه اشاره و اضافه کرد: نتایج مثبت این مذاکرات همراه با برقراری اعتماد متقابل میان روسیه ، ایران و ترکیه به عنوان سه کشورهمسایه منطقه قفقاز جنوبی بر آینده همکاری این کشور ها با دولت های این منطقه تاثیر مثبت خواهد داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ایران هم به ابتکار سه جانبه ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان در شکل گیری ساختار جدید منطقه قفقاز جنوبی اشاره کرد و گفت: در دو سال اخیر شاهد روند جدید سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال همسایگان شمالی چه در آسیای مرکزی و چه در منطقه قفقاز بوده ایم.
عزیزی تصریح کرد: این سیاست را در آسیای مرکزی بیشتر در بحث خط قزاقستان – ترکمنستان و ایران شاهد بودیم و توافقاتی که در چارچوب جاده ابریشم حاصل شده ما را در واقع در تعامل چند جانبه با منطقه آسیای مرکزی و از طریق ایران به اروپا قرار می دهد.
وی افزود : در منطقه قفقاز نیز ایران در سطوح دوجانبه و چند جانبه، سیاست خارجی خیلی فعالی داشت است.
استاد دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: با گرجستان توافقنامه لغو ویزا برای شهروندان ایرانی دوباره برقرار شد و توافقهایی هم با ارمنستان داریم ، جمهوری آذربایجان نیز در خصوص تسهیل ویزا برای ایرانیان موافقت کرد و این توافق در زمان حاضر اجرایی شده است.
عزیری خاطرنشان کرد: در سطح تعاملات چند جانبه بعد از اجلاس سال گذشته روسای جمهوری ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان در باکو روند پیش آمده به نحوی است که می توان گفت، سه کشور می خواهند شکلی جدید از تحولات منطقه ای را ایجاد کنند وجمهوری اسلامی ایران هم یک سیاست جدید نسبت به منطقه در پیش گرفته است.
وی با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی کشورهای منطقه قفقاز با ایران آن را برای توسعه ارتباط فی مابین موثر دانست و گفت: با همکاری ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان یک روند جدید منطقه ای شکل می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا