آذربایجاناخبارارمنستانقره باغ

استفاده‌ی ارمنی‌ها از فرودگاه خوجالی خشم مقامات آذری را برانگیخت/ دولت ‌آذربایجان شکایت خود را به سازمان‌های بین‌المللی می‌برد

دولت ارمنستان از فرودگاه خوجالی واقع در مناطق اشغالی قره باغ با مقاصد توریستی و تامین منافع اقتصادی استفاده می‌کند که نقض صریح قوانین بین المللی و خطوط هوایی بین کشورهاست.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، حکمت حاجی اف مسئول مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان  در ارتباط با رسانه‌‌های جمهوری آذربایجان عنوان داشت: استفاده از فرودگاه خوجالی در مناطق اشغالی قره باغ با مقاصد توریستی حربه جدید ارمنستان برای ایجاد تنش در منطقه قفقاز جنوبی است.
اقداماتی از این دست از سوی ارمنستان بر روند حل مناقشه قره باغ به صورت مسالمت آمیز تاثیر منفی گذاشته و در راستای ایجاد موانع جدی و کاملا مغرضانه صورت می‌‌گیرد. پرواز بر فراز اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان از طرف این کشور ممنوع اعلام شده است و تامین امنیت هوایی این مناطق به هیچ وجه امکان پذیر نمی‌‌باشد. این تصمیم جمهوری آذربایجان از سوی سازمان بین المللی هواپیمایی و کنفرانس هواپیمایی اروپا مورد تایید قرار گرفته است.

لذا استفاده ارمنستان از فرودگاه خوجالی و تلاش برای انجام پروازهای غیرقانونی نقض صریح نرم‌‌ها و اصول حقوق بین الملل و قانون حمل و نقل هوایی جمهوری آذربایجان و کنوانسیون هواپیمایی شیکاگو می‌باشد. در این ارتباط وزارت خارجه جمهوری آذربایجان خواستار جلوگیری از این اقدام غیر قانونی ارمنستان از روسای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا است.
اقدامات غیرقانونی ارمنستان از جمله انجام فعالیت‌های اقتصادی در اراضی اشغالی، نابودی منابع طبیعی، از بین بردن آثار تاریخی و تمدن اسلامی، اسکان غیر قانونی با نیت تغییر ترکیب قومی و دینی منطقه و برگزاری انتخابات غیرقانونی مانع حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ شده و اقدام در جهت الحاق اراضی جمهوری آذربایجان تلقی می‌شود.
گفتنی است وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان برای جلوگیری از این دست اقدامات از تمامی ظرفیت‌های موجود در حقوق بین الملل و کانال های بین المللی استفاده کرده و به شورای بین المللی هواپیمایی بین کشورها شکایت خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا