آذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومی

رئیس سازمان امنیت فدرال روسیه:جذب اتباع کشورهای همسود به گروه های تروریستی افزایش یافته است

رئیس سازمان امنیت فدرال روسیه از افزایش موارد جذب اتباع کشورهای عضو جامعه همسود (گروهی از جمهوری های شوروی پیش از فروپاشی سال ۱۹۹۱) در گروههای تروریستی و شرکت در اعمال این گروهها ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایرنا،آلکساندر بورتنیکوف رئیس سازمان امنیت فدرال روسیه و کمیته ملی ضدتروریستی این کشور، اعلام کرد: حوزه فعالیت سازمان های تروریستی گسترش یافته است و بر تعداد موارد اعمال مرتبط در سطح بین المللی افزوده می شود.
خبرگزاری ایتارتاس روز چهارشنبه به نقل از سخنان بورتنیکوف نوشت: افزایش موارد شرکت اتباع کشورهای همسود در اعمال تروریستی نگران کننده شده است. در کشورهای آسیایی و اروپایی تروریست های افراط گرا در بسیاری موارد بطور انفرادی فعالیت کرده و دست به اعمال تروریستی می زنند.
وی در ادامه با اشاره به چند رویداد تروریستی از جمله در شهرهای سن پترزبورگ روسیه، استکهلم سوئد، منچستر انگلیس و کشور مصر گفت: این حوادث نشانگر افزایش فعالیت تروریست ها به صورت انفرادی شده که روند خطرناکی است.
وی افزود: تعداد موارد فعالیت اتباع افراط گرای کشورهای همسود در قالب گروههای تروریستی افزایش یافته است که بیشتر از تجربیات خود در اقدامات جنگی در صفوف گروه تروریستی داعش استفاده می کنند.
رئیس کمیته ملی ضدتروریستی روسیه گفت: تروریست ها بین اقشار جامعه و شبکه های اجتماعی تبلیغات گسترده می کنند. پنهانی و تحت نام مهاجران و پناهندگان از کشورهای مناقشه زده به کشورهای هدف نفوذ کرده و کانون های خفته تشکیل می دهند. این اقدامات امنیت کشورها از جمله کشورهای عضو جامعه همسود را به خطر می اندازد.
رئیس سازمان امنیت فدرال روسیه در پایان اظهار کرد: سازمان های اطلاعاتی جامعه همسود پایگاه ویژه مشترکی ایجاد کرده اند تا اطلاعات دریافتی در مورد مقاصد تروریست ها کارآمدتر استفاده شود.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز پیشتر گفته بود که تروریسم همه کشورهای جامعه همسود را تهدید می کند.
بنا به اعلام پایگاه اینترنتی دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، وی با بیان اینکه وظایف بسیار پیچیده و دشواری داریم، اظهار کرد که برقراری همکاری های موثر بین سازمان های امنیتی کشورهای همسود و توسعه آن خرسند کننده و ارزشمند است.
جامعه همسود یا مشترک المنافع از کشورهای روسیه، بلاروس، اوکراین، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، مولداوی، ارمنستان و جمهوری آذربایجان تشکیل شده است.
هزاران تبعه کشورهای عضو جامعه همسود یا با گروههای تروریستی فعال در خاورمیانه ارتباط دارند یا در صفوف تروریست ها در عراق و سوریه علیه نیروهای دولت این کشور می جنگند که در بازگشت به کشورهای خود سبب افزایش تهدیدهای تروریستی می شوند.
با وجود کشته شدن بیش ازدو هزار شهروند روسیه عضو گروههای تروریستی در سوریه، ژنرال والری سیمیورکوف دبیرکل سازمان امنیت جمعی از فعالیت ۲۵۰۰ تروریست دیگر روسی در این کشور خبر داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا