آذربایجاناخبارویژه

میدان تی وی: باکو همزمان با مسابقات همبستگی اسلامی، شاهد سرکوب دینداران است

شبکه تلویزیون اینترنتی «میدان تی وی» در ویژه برنامه ای تحت عنوان « بازی های همبستگی اسلامی ؛ رویه و آستَر» گزارش داد همزمان با میزبانی بازی های همبستگی اسلامی در باکو، شاهد افزایش سرکوب ها علیه طبقات دیندار جامعه در جمهوری آذربایجان هستیم.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، میدان تی وی نوشت : « نخستین دور بازی های اسلامی در سال ۲۰۰۵ در عربستان سعودی برگزار شد. گرچه برگزاری دومین دور این مسابقات در ایران در سال ۲۰۰۹ درنظر گرفته شده بود، در عمل تحقق نیافت. اقدام ایران در نوشت نام «خلیج فارس» بر روی لوگویی که برای این بازی ها آماده کرده بود، موجب نارضایتی دولت های عربی شد که همین حوزه آبی را «خلیج عرب» می نامند. به این ترتیب، برگزاری این مسابقات در ایران لغو شد. در سال ۲۰۱۳ این مسابقات در اندونزی برگزار شد و سپس برگزاری آن به (جمهوری) آذربایجان حواله شد. الهام علی اف، رییس جمهوری در فرمانی که در ۸ سپتامبر ۲۰۱۵ امضاء کرد، نوشت برگزاری بازی های همبستگی اسلامی در باکو درپی برگزاری بازی های اروپایی در همین مکان، پیوند (جمهوری) آذربایجان به اصول تساهل را تقویت خواهد کرد و بر نفوذ و احترام کشور خواهد افزود. ریاست کمیته برگزار کننده بازی های همبستگی اسلامی در باکور ا مهربان علی اوا، همسر و معاون اول رییس جمهوری به عهده دارد. »
میدان تی وی همچنین در زیر عنوان « بازی ها و حبس ها» نوشت : « باکو همزمان با بازی های همبستگی اسلامی شاهد روند دیگری نیز است. باکو شاهد سرکوب ها علیه طبقه دیندار است. محاکمه افراد دستگیر شده در نوامبر ۲۰۱۵ در نارداران، در دادگاه جرایم سنگین باکو ادامه دارد. در حوادث نوامبر ۲۰۱۵ در نارداران ، طالع باقرزاده ، رهبر جنبش اتحاد مسلمانان و ۷۰ نفر دیگر دستگیر شده اند. دادستانی این افراد را به (تلاش) برای براندازی دولت و برگزاری دولت اسلامی متهم کرده است. در ۲۵ ژانویه برای هفده تن از آنان حکم صادر شد. طالع باقرزاده به ۲۰ سال و سایرین نیز به زندان های ۱۰ تا ۱۹ ساله محکوم شدند. در پرونده های «نارداران ۲ » و «نارداران ۳» نیز محاکمه ۲۴ نفر دیگر جریان دارد. آنها به تروریسم، نگهداری غیرقانونی سلاح و اطاعت نکردن از نماینده حاکمیت متهم هستند. یکی از دیندارانی که به نگهداری غیرقانونی سلاح متهم شده ، سیف الدین شیرین اف است. او دو هفته پس از حوادث نارداران در ۹ دسامبر دستگیر شده است. به گفته برادرش، جمال الدین شیرین اف ، وی در شهر نجف عراق تحصیل دینی کرده است و چهار فرزند دارد. جمال الدین درباره دستگیری برادرش و حوادث پس از آن با احتیاط سخن می گوید. او می گوید برادرش در بازداشتگاه باندوتدل ( اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته وزارت کشور) شکنجه شده است، اما به علت حضور والدین کهنسال وی در دادگاه، سیف الدین از سخن گفتن درباره شکنجه ها خودداری کرد. در باندوتدل به سیف الدین گفته اند که در منزل مسکونی اش سلاح کشف شده است. در صورتجلسه باندوتدل ادعا شده است که سیف الدین را به منزلش برده اند و گویا خود وی با دستانش ، سلاح را تحویل داده است! سیف الدین از امضای این صورتجلسه خودداری کرد. اما، ماموران باندوتدل به دروغ به سیف الدین گفته اند که همسرش ناگزیر به امضای این صورتجلسه باندوتدل شده است. به سیف الدین نیز گفته اند که اگر خود وی نیز این سند را امضاء نکند، برای همسرش هم پرونده قضایی گشوده خواهد شد و نهایتا سیف الدین نیز مجبور شده است آن را امضاء کند.»
میدان تی وی افزوده است : « دستگیر شدگان در نارداران از پیروان مذهب شیعه هستند. ۶۵ درصد اهالی (جمهوری) آذربایجان شیعه و ۳۵ درصد سنی مذهب هستند. ( مترجم: آمار میدان تی وی درست نیست و شیعیان دستکم ۸۵ درصد از جمعیت جمهوری آذربایجان را تشکیل می دهند). چهار درصد مابقی نیز از پیروان کلیسای ارتدوکس گرجی، کلیسای آپوستول ارمنی، آدونتیست های روز هفتم، مالاکان ها و سایر فرق مسیحی ، یهودیان ، بهائیان و کسانی که هیچ دینی را نمی پذیرند، هستند. »
فارض نمازلی، وکیل مدافع می گوید: « در دادگاه ، بی اساس بودن اتهامات وارد شده به دینداران را به اثبات رسانده ایم. این اشخاص بی گناهند و فقط به خاطر دیندار بودنشان دستگیر شده اند. طالع باقرزاده پس از آزادی از زندان در سال ۲۰۱۵ ، از حاکمیت به شدت انتقاد کرده و به همین علت دستگیر شده است. قصد وی تاسیس دولت اسلامی نبوده است. »
میدان تی وی افزوده است : « طالع باقرزاده، دارای سابقه سیاسی غنی است. در گزارش گروه کاری تهیه کننده فهرست زندانیان سیاسی آمده است که وی فارغ التحصیل دانشگاه دولتی اقتصاد آذربایجان است. او پس از تحصیلات دینی در ایران به (جمهوری) آذربایجان بازگشته است. در سال ۲۰۱۱ به علت شرکت در تظاهرات محکومیت ممنوعیت حجاب در مدارس، به یک سال و شش ماه زندان محکوم شده است. چهار ماه پس از آزادی از زندان ، بار دیگر انتقاداتش از ممنوعیت حجاب را ادامه داده و بخاطر انتقاد از حاکمیت، به اتهام در اختیار داشتن مواد مخدر دستگیر و مجددا از سال ۲۰۱۳ به بعد زندانی شده است. او هنوز در زندان بود که به عنوان رییس «جنبش اتحاد مسلمانان » انتخاب شد. »
میدان تی وی افزوده است : « حاکمیت (جمهوری) آذربایجان همواره با اشاره به دولت دینی ایران در مرزهای جنوبی کشور، اعمال فشارها علیه اسلامگرایان را توجیه می کند و نیروهای امنیتی – انتظامی نیز تلاش کرده اند دینداران را به مخالفان سکولار مرتبط کنند. در گزارش وزارت امورخارجه آمریکا در سال ۲۰۱۶ آمده است که طالع باقرزاده، چندین روز در اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته وزارت کشور برای گرفتن اعتراف از وی علیه علی کریم لی و جمیل حسن لی، رهبران مخالفان سکولار شکنجه شده است. آلتای گویشوف ، کارشناس تاریخ می گوید: « طبیعی است که با کنار زده شدن مخالفان لائیک، اسلام سیاسی وارد میدان می شود. به همین خاطر نیز حاکمیت سعی دارد با پر کردن زندان ها از فعالان دینی ، بطور کل محدودیت آزادی های دینی را افزایش دهد تا اجازه ندهد مخالفت دینی در جامعه شکل بگیرد.»
میدان تی وی افزوده است : « در میان دستگیر شدگان در ارتباط با وقایع نارداران، فواد قهرمانلی، معاون جبهه خلق (به رهبری علی کریم لی) نیز حضور دارد که به فراخوان های ضددولتی و ایجاد عداوت و نفرت دینی متهم و به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. »
میدان تی وی افزوده است : « الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان در پاسخ به سوال ولادیمیر سولوویوف، خبرنگار تلویزیونی روسیه مبنی بر اینکه «چرا تا این حد افراد را دستگیر کرده اید؟»، گفت: « کشور ما به گونه ای است که اگر قاطع نباشیم، همه جا ریشوها پرسه خواهند زد و همه جا منفجر خواهد شد.» حاج طالع باقرزاده نیز پیش از دستگیری اش در مصاحبه با میدان تی وی به سوالات موجود درباره تاسیس دولت اسلامی در (جمهوری) آذربایجان پاسخ داده و گفته بود چنین چشم اندازی در کشور وجود ندارد. او گفت: « امروز تاسیس دولت بنیادگرای اسلامی در (جمهوری) آذربایجان غیرممکن است. چشم اندازی برای این دیده نمی شود. دولت اسلامی دارای ساختاری پیچیده است که برای دستگاه قضای آن ده ها نفر مجتهد مورد نیاز است. برای قانون گذاری اسلامی نیز شخصیت های اسلامی برجسته مورد نیاز هستند. اما، چنین شخصیت هایی در (جمهوری) آذربایجان وجود ندارند. سخن گفتن درباره موضوعی که چشم اندازی ندارد، ساده لوحی است.»
میدان تی وی افزوه است : « آمار دستگیری ها نشان دهنده وخیم بودن وضعیت آزادی های دینی در کشور است. در گزارش وزارت خارجه آمریکا آمده است که در سال ۲۰۱۴ ، شمار فعالان دیندار که زندانی سیاسی محسوب می شوند، ۵۲ نفر و در سال ۲۰۱۵، چهل و شش نفر بود. اما، براساس گزارش «گروه کاری زندانیان سیاسی» در ۱۰ آوریل ۲۰۱۷، از یکصد و ۴۷ نفر زندانی سیاسی در کشور ، ۹۷ نفر دیندار هستند. اعمال فشارها علیه مذهب شیعه در کشور، بطور مستقیم در دستگیری دینداران شیعه و علیه مذهب اهل سنت، در تعطیلی مساجد خودنمایی کرده است. در سال ۲۰۰۸، مسجد ابوبکر که اساسا سلفی ها در آنجا جمع می شدند، پس از واقعه تروریستی (پرتاب نارنجک به داخل مسجد) تعطیل شد و هنوز هم اجازه رسمی برای باز شدن این مسجد داده نشده است. ( بطور غیررسمی قامت سلیمانف ، رهبر وهابی های وابسته به عربستان سعودی در جمهوری آذربایجان ، به دفتر خود در این مسجد رفت و آمد دارد). در همان سال، مسجد شهدا در خیابان شهدای باکو ( مسجد نورچی ها وابسته به ترکیه) تحت عنوان مرمت تعطیل شد و پس از بازگشایی نیز اجازه عبادت دستجمعی در این مسجد داده نمی شود. در جولای ۲۰۱۶ نیز مسجد آشوربیگ در منطقه تاریخی ایچری شهر باکو که به نام «مسجد لزگی» نیز شناخته می شود، ( این مسجد نیز محل تجمع وهابی ها شده بود) تعطیل شد. در آگوست همان سال نیز مسجد منطقه قوبوستان تعطیل شد. علت هایی که برای تعطیلی مساجد بیان شده اند، مختلفند: مرمت، خطر تروریسم و … از ۵ آوریل ۲۰۱۷ نیز نماز جمعه در مسجد الهیات در باکو که دینداران بطور متراکم در آنجا جمع می شدند ( این مسجد نیز توسط ترکیه دایر شده و محل تجمع اهل تسنن تحت تاثیر ترکیه شده بود) ، ممنوع شد. کمیته دولتی امور گروه های دینی اعلام می کند که در (جمهوری) آذربایجان دو هزار و ۱۶۶ مسجد وجود دارد که از این میان ۱۳۶ مسجد در باکوست. در سال ۲۰۱۴، یکی از این مساجد در مراسمی باشکوه افتتاح شد. این مسجد به نام حیدرعلی اف ، رییس جمهوری پیشین، «مسجد حیدر» نامگذاری شده است. مقامات دولتی این مسجد را بزرگترین مسجد قفقاز جنوبی می نامند. در سال ۲۰۰۹ ، پس از تغییرات در قانون «آزادی اعتقادات دینی و وجدان» ، ثبت رسمی جمعیت های دینی با موانع اداری مواجه شده است. از همان سال، ثبت مجدد جمعیت های دینی آغاز شده و شرط وجود ۵۰ نفر به عنوان موسس ، بجای وجود ۱۰ نفر موسس برای ثبت جمعیت های دینی الزامی شده است. علاوه بر این، جمعیت های دینی اسلامی باید برای ثبت رسمی خود، از اداره مسلمانان قفقاز ، تاییدیه دریافت کنند. نارضایتی ها از ممنوعیت حجاب در مراکز آموزشی نیز از سال ۲۰۱۰ آغاز شده است. در آن زمان وزیر آموزش ، حضور دختران با حجاب در کلاس های درس را ممنوع کرد. در سال ۲۰۱۲، در تظاهرات مخالفت با ممنوعیت حجاب در مدارس، ۳۵ نفر در مقابل وزارت آموزش دستگیر و به زندان محکوم شدند. در سایت ویکی لیکس به نقل از اسناد دیپلماتیک آمریکا آمده است که هیچ پژوهش معتبری درباره باحجاب بودن چند درصد از زنان (جمهوری) آذربایجان وجود ندارد، اما در باکو درصد بسیار ناچیزی از زنان که البته در حال افزایش است ، یعنی یک تا سه درصد زنان ، حجاب دارند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا