اخباراردبیلایران

آیت الله عاملی:قوه‌قضاییه ادعاهای مطرح شده در مناظره‌ها را پیگیری کند

نماینده ولی فقیه در استان و خطیب جمعه اردبیل با اشاره به برخی اظهارات و اتهامات به افراد و نهادها در مناظرات انتخاباتی اخیر گفت: قوه‌قضاییه ادعاهای مطرح شده را باید پیگیری کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ،  آیت‌الله سیدحسن عاملی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه اردبیل افزود: دستگاه قضا مناظره ها را باید یک فرصت استثنایی و فوق العاده تلقی کند، چون طرفین، اسناد تخلف را در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی منتشر کرده اند.

وی با بیان اینکه با این مناظره ها امتحان بزرگی برای دستگاه قضا ایجاد شده است، ادامه داد: من از طرف خودم و مردم اردبیل از دستگاه قضایی می خواهم هر سه مناظره و تمام سخنرانی های کاندیداها را آنالیز و تمام نسبت ها به افراد و نهادهای انقلاب را بررسی کنند و اگر نسبت ها واقعی بود حق ملت را از حلقوم آنها بیرون بکشند و اگر ناحق بود درس فراموش نشدنی به مجرم بدهند.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اهمیت انتخابات اضافه کرد: امروز رقابت تمام شده و دوران رفاقت آغاز شده است و همه باید کینه ها و عداوت ها را زمین بریزند و از امروز باید همه مثل یک خانواده واحد دست به دست هم بدهیم و کشور را بسازیم و هر کسی انتخاب شود، واجب است با او همکاری داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه دشمن به کینه ها و عداوت های مناظرات چشم دوخته و به آن امید بسته که بعد از انتخاب سر باز کند و خود را نشان دهد، تصریح کرد: مسئولان و سران دو جناح باید دامن تکان دهند و وحدت خود را حفظ و دشمن را مایوس کنند. در عین حال دولت منتخب هم باید به انتقادات توجه کنند.

عاملی در عین حال با بیان اینکه در این دوره رقابت به سادگی تبدیل به رفاقت نخواهد شد، افزود: مسیر غلط در مناظره نه تنها کینه بین ملت را اضافه و شکاف را عمیق کرده بلکه همکاری نهادهای دولتی را نیز با مشکل مواجه ساخته است، چراکه نهادهای حساس کشوری در این مناظرات زیر سوال رفتند.

وی بیان داشت: در این رقابت نامناسب، هزینه ای که از حیثیت ملت و کشور شد بسیار بالاتر از میلیاردها اختلاس بود که از جیب مردم شده است. اگر این نسبت ها با قاطعیت بررسی نشود، تهمت زنی ها و حرکات پوپولیستی و عوام فریبی و استخدام عواطف از راه های نامشروع به یک رویه ی دائمی تبدیل و در فرهنگ ما جای خواهد گرفت.

خطیب جمعه اردبیل افزود: دستگاه قضایی باید چنان عمل کند که در سالهای آینده کسی نتواند با تهمت و افتراء برای خود رای جمع کند و حیثیت ملت،کشور، انقلاب و تاریخ پر افتخار این ملت را بر باد دهد. اینجانب از مقام معظم رهبری مصرانه می خواهم به دستگاه قضا دستور بدهند تمام کارها و سخنان کاندیداها را در ترازوی عدالت قرار دهد.

وی متذکر شد: در این ماجرا یک مساله اصلا قابل اغماض نیست و آن نسبت رانت به بعضی از مسئولان بود. چه از این طرف، چه از آن طرف. در این مناظرات بیان شد که بعضی از مسئولین به ثروتی فوق العاده رسیده اند، این برای ملت ما که در حال گذراندن ریاضت اقتصادی است و با شجاعت تمام این ریاضت را تحمل می کند، بسیار سنگین است.

عاملی یادآور شد: ما نمی دانیم که این نسبت ها چقدر صحیح است ولی با تمام وجود از دستگاه قضایی می خواهیم صحت و سقم این نسبت ها را مشخص کند و اگر این نسبت ها صحت داشته باشد باید معلوم گردد که روند پیدا کردن تمکن پنهان چگونه بوده است و آن منافذ باید گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه تمکن پنهان یکی از عوامل اصلی سقوط و  فروپاشی تمدن ها در طول تاریخ بوده است، تاکید کرد: دستگاه قضا این مناظره را باید یک فرصت بسیار استثنایی و فوق العاده تلقی کند، چون طرفین، اسناد تخلف را در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی منتشر کرده اند. ما معتقدیم که امتحان بزرگی برای دستگاه قضا درست شده است.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری طرفداری متعصبانه و سهل شمردن دروغ، افتراء و بهتان را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت: ما همه باید خوب یاد بگیریم که اولویت ما دین ماست، نه جناح ما و بدون دین، ما حتما بازنده ایم ولو در ظاهر پیروز باشیم. جریان های سیاسی همه می گذرند ولی حساب وکتاب محکمه الهی گذشتنی نیست.

به گفته وی در محکمه الهی از هر رای سوال خواهد شد که به چه حجت شرعی و عقلی به این فرد رای دادید همچنان که از حجت عدم رای نیز سوال خواهد شد.

عاملی اضافه کرد: سیاسیون باید از انجام دو مطلب دریغ ورزند، اول اینکه عقلای دو جناح حتما جهت مخدوش شدن حیثیت ملت در برابر جهانیان به دستگاه قضا شکایت کنند و دوم اینکه هر دو جناح کمپین مشترک تشکیل داده و مسئولان را برای بررسی تخلفات تبلیغاتی ملزم کنند.

وی همچنین با اشاره به فوت سه نفر از معلمان استان در تصادف جاده پارس آباد تصریح کرد: این جاده به قتلگاه تبدیل شده است، اگر راه آهن یا جاده مناسب به پارس آباد داشتیم اینقدر خانواده ها داغدار نمی شدند. من خیلی تعجب می کنم از بعضی از مسئولان که برای فرار از مسئولیت، اهالی شمال استان را به سوء فرهنگ در رانندگی متهم می کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان ادامه داد: امروز اعلام می کنم مسئولیت هر گونه تلفات در آینده مربوط به دولت هایی است که این استان را از حق اولیه خود محروم ساختند و از اهالی نیز می خواهم در استیفاء حقوق استان جدی باشند و الا این مصائب ادامه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا