آذربایجاناخبارایرانعمومی

جزئیات سرمایه‌گذاری جمهوری آذربایجان برای توسعه خط ریلی ایران

جمهوری آذربایجان به منظور تسریع فعالیت کریدور بین المللی حمل و نقل شمال-جنوب 60 میلیون یورو برای تامین تجهیزات راه آهن آستارا ایران سرمایه‌گذاری می‌کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،  معاونت برنامه ریزی و سرمایه گذاری راه آهن جمهوری اسلامی ایران نورالله بیرانوند در گفت‌وگو با خبرگزاری “ترند”، ابراز داشت: پنجاه درصد از مبلغ سرمایه گذاری شده برای احداث 1.4 کیلومتر راه آهن و نیز تاسیس ساختمان ایستگاه راه آهن هزینه خواهد شد.

وی افزود: هم چنین پنجاه درصد باقی مانده نیز صرف تامین انرژی، سوخت و ساخت و ساز در پایانه های کانتینری می‌شود؛ به نظر می‌رسد پس از پایان یافتن تاسیسات راه آهن در آستارای ایران حجم انتقال محصولات از این کریدور به دو میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

در این خصوص بیرانوند بیان داشت: طرف آذربایجانی مسئولیت ریسک‌های سرمایه گذاری این طرح را بر عهده گرفته است.

وی ضمن صحبت از اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در چارچوب کریدور شمال-جنوب، از ایستگاه راه آهن رشت-آستارا به عنوان حلقه گم شده این کریدور یاد کرد.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری راه آهن با اشاره به پایان یافتن و آغاز بهره برداری از راه آهن رشت-قزوین ظرف 6 ماه آینده، تصریح کرد:  طرفین ایرانی و آذربایجانی ابتدا باید گفت‌وگوهای لازم در خصوص تامین مالی ساخت و سازهای راه آهن 164 کیلومتری رشت-آستارا را به اتمام برسانند.

بیرانوند ضمن تاکید بر سختی‌های موجود در ساخت و ساز این پروژه، خاطرنشان ساخت: براساس توافق نهایی صورت گرفته بین تهران و باکو، جمهوری اسلامی ایران موظف است تا اراضی مورد نیاز را از زمیداران حقیقی و حقوقی خریداری نموده و طرف آذربایجانی نیز با تامین 500 میلیون دلار سرمایه به ساخت و ساز این پروژه اقدام نماید.

وی در پایان اظهار کرد: بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته سند مربوط به سرمایه گذاری طی یک ماه آینده به امضای طرفین خواهد رسید و اما ساخت و ساز این طرح تا ماه مارس سال 2018 آماده خواهد شد.

طبق گفته‌های این مقام مسئول هدف نهایی همکاری‌های استراتژیک بین ایران و جمهوری آذربایجان در این زمینه فعال نمودن هر چه سریعتر کریدور بین المللی حمل و نقل شمال-جنوب می‌باشد.

گفتنی است که این کریدور از نقطه نظر کوتاه‌ترین مسیر برای حمل کالا از هندوستان به اروپا دارای اهمیت بسزایی خواهد بود، به طوری که باعث کاهش هزینه های حمل و نقل تا 40 درصد شده و نیز محصولات را در نصف زمان صرف شده قبلی به مقصد خواهد رساند.

این مسر ضمن اتصال شمال اروپا به هندوستان و جنوب شرق آسیا، می‌تواند به عنوان نقطه اتصال خطوط راه آهن ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه در نظر گرفته شود. ظرفیت حمل کالا برای طرح مذکور در سال های اولیه 6 میلیون تن و در سال‌های آینده 15 الی 20 میلیون تن برآورد می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا