اخبارایرانگرجستان

ايران‌شناس گرجي در نشست ادبی شهريار: شهریار سنبل ادبیات فاخر دوره معاصر است

نومادی بارتایا، رییس کرسی ایران‌شناسی دانشگاه دولتی تفلیس در نشست ادبی «نقش شهریار در ادبیات ایران» گفت: شهریار سنبل ادبیات فاخر دوره معاصر است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، به همت رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان و با مشارکت دانشگاه دولتی تفلیس، نشست ادبی «نقش شهریار در ادبیات ایران» را روز سه‌شنبه (24 اسفند) در محل سالن اجتماعات اين دانشگاه برگزار شد.

در این نشست ادبي که با حضور قوام شهیدی، سفیر ایران در تفليس، اساتید گروه زبان و ادبیات دانشگاه تبریز، نومادی بارتایا، رییس کرسی ایران‌شناسی دانشگاه دولتی تفلیس، اساتید، ایران‌شناسان و جمعی از دانشجویان گرجی برگزاری شد، دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی قطعاتی از اشعار استاد شهریار را به زبان آذری و فارسی همراه با ترجمه گرجی قرائت كردند.

نومادی بارتایا، رییس کرسی ایران‌شناسی دانشگاه دولتی تفلیس در سخنراني خود در اين نشست، در خصوص جایگاه شهریار و آثارش در ادبیات جهان، گفت: استاد شهریار یکی از محبوب‌ترین شعرای ایرانی در دوره معاصر است. بسیاری از مردم قفقاز و آذری‌زبانان، با خواندن اشعار اين شاعر توانمند با ادبیات ایران آشنا شده‌اند و می‌توان گفت؛ شهریار سنبل و نشان ادبیات فاخر ایران زمین در دوره معاصر است.

مجتبی کامران‌فرد، رایزن فرهنگی کشورمان در گرجستان هم توضیحات مختصری از جایگاه شهریار و آثارش در ادبیات ایران و جهان ارايه داد. وی گفت: آنچه سروده‌های استاد شهریار را در ادبیات جهان درخشان كرده، توجه به دو عامل ادبی و جامعه‌شناختی جوامع است.

كامران‌فرد ادامه داد: سروده‌های استاد شهريار در عین سادگی، خلاصه‌ای از تفکرات صحیح انسانی و مفاهیم عمیق اخلاقی را بیان می‌کند و عمل به این مفاهیم سلامت دنیا و آخرت بشر را به همراه دارد.

رایزن فرهنگی کشورمان افزود: توجه به خرد و اندیشه، تواضع و تعلیم و تربیت، از ویژگی‌های منحصر به فرد سروده‌های استاد شهریار است و در واقع می‌توان شهریار را یکی از چهره‌های شناخته‌شده پس از مرگ در جهان ادبیات دانست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا