آجاربااخبارایرانگرجستان

علاقمندي استان آجارستان گرجستان براي توسعه روابط فرهنگي با ايران

رایزن فرهنگی ایران در گرجستان به دعوت مسئولین استان آجارستان اين كشور و با هدف توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها با شهر باتومي در اين استان، به آجارستان سفر و با مسئولين آن ديدار كرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، مجتبی کامران‌فرد، رایزن فرهنگی ایران در گرجستان به دعوت مسئولین استان آجارستان اين كشور و با هدف توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها، با سفر به اين استان ضمن ديدار با شهردار و همچنين رییس دانشگاه شهر باتومی، در خصوص توسعه و پایداری روابط دو کشور گفت‌وگو كرد.

ديدار با شهردار شهر باتومی

مجتبي كامران‌فرد، رايزن فرهنگي ايران در گرجستان در جريان سفر به استان آجارستان، با گیورگی ایرماکوف، شهردار شهر باتومی ديدار كرد. ايرماكوف در اين ديدار از تلاش‌های رایزنی فرهنگی ايران برای توسعه همکاری‌ها و برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی در شهر کوتایسی قدردانی كرد و ضمن ارايه درخواست خود براي تعمیق روابط با برخی از شهرهای ایران، بر توسعه روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهر باتومي با ايران تأكيد كرد.

مجتبی کامران‌فرد نيز با اشاره به پیشینه تمدنی و روابط ایران و گرجستان در گذشته و دوره معاصر، استفاده از این شرایط ویژه را فرصتی استثنایی و طلایی برای برقراری روابط بیشتر دانست و گفت: اشتیاق و ابراز علاقه مسئولین و مردم دو کشور، انگیزه ما را در توسعه روابط فرهنگی افزایش داده و در آینده نزدیک سعی خواهیم كرد با توجه به وجود ظرفیت‌های موجود، تفاهمنامه همکاری بین شهرهای باتومی و تبریز را عملیاتی كنیم.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه ضمن تأکید بر لزوم همکاری‌های همه‌جانبه دو كشور، گفت: اقدامات اخیر رایزنی فرهنگی ايران زمینه‌ای برای حضور فعالان اقتصادی در دو کشور خواهد بود و می‌تواند اثرات پایدار و ارزشمندی به همراه داشته باشد و در تعمیق روابط دو کشور نتایج ماندگاری حاصل كند.

ديدار با رییس دانشگاه شهر باتومی

مجتبي كامران‌فرد در ادامه سفر خود به شهر باتومي در استان آجارستان گرجستان، با معراب خالواشی، رییس دانشگاه شهر باتومی ديدار كرد. خالواشي در اين ديدار با اشاره به قدمت روابط فرهنگی و تاریخی دو کشور، گفت: برقراری و توسعه روابط علمی بين ايران و گرجستان، از اولویت‌های كاري مقامات در این استان است.

وي ادامه داد: در آینده سعی خواهیم كرد با استفاده از مشترکات فرهنگی در توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های علمی و آموزشی شرایط خوبی را فراهم كنیم.

رایزن فرهنگی کشورمان نيز با اشاره به جایگاه ویژه فرهنگ و ادبیات در توسعه روابط کشورها، گفت: برای شروع روابط ایران و گرجستان شاید نتوان تاریخ مشخصی را ذکر کرد؛ اما در تاریخ بیش از 2500 سال سابقه همکاری فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور ثبت شده است.

وی در ادامه و در تبیین جایگاه ادبیات در این روابط اظهار كرد: از گذشته دور زبان فارسی مورد توجه مردم گرجستان بوده و این موضوع گواه ارتباط عمیق ادبی بین ایران و گرجستان است و این ظرفیت در گذر زمان موجب خلق آثار بی‌شمار در ادبیات از طرف فرهیختگان دو کشور شده است.

مجتبي كامران‌فرد در پایان سخنانش با اعلام آمادگی و حمایت رایزنی فرهنگی ايران از افتتاح کرسی ایران‌شناسی و زبان فارسی در دانشگاه باتومي، گفت: بی‌شک روابط فرهنگی ریشه در تاریخ و تمدن کشورها دارد و نمی‌توان آن را با روابط اقتصادی یا سیاسی مقایسه كرد؛ بدیهی است توجه و تلاش براي توسعه سرمایه‌های فرهنگی می‌تواند رشد و توسعه مناسبات اقتصادی و سیاسی را به همراه داشته باشد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا