آذربایجاناخبارایران

نقض چندباره تمامیت ارضی ایران در اظهارات یک مقام عالی رتبه جمهوری آذربایجان

مبارز قربانلي، رييس کميته دولتي امور گروه هاي ديني جمهوري آذربايجان گفت : « ملت آذربايجان به دو نيم تقسيم شده است. آذربايجان در قرن نوزدهم براساس معاهده امضاء شده ميان روسيه و ايران به دو نيم تقسيم شده است.» وی گفته است: « منظور از آذربايجان، صرفا شمال (جمهوري آذربايجان) نيست، بلکه کل آذربايجان را درنظر مي گيريم».
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پايگاه اينترنتي «ويرتوالاذ»، مبارز قربانلي، رييس کميته دولتي امور گروه هاي ديني جمهوري آذربايجان در جمع شرکت کنندگان در «دوره زمستاني بين المللي چندفرهنگ گرايي» با تاکيد بر ضرورت کسب اطلاعات درست درباره کشورها و توجه نکردن به اطلاعات نادرست موجود در منابع اينترنتي گفت : « شمار آذربايجاني ها در دنيا بيش از ۵۰ ميليون نفر است. ١۰ ميليون نفر از آذربايجاني ها در شمال ( جمهوري آذربايجان) زندگي مي کنند. ملت آذربايجان، ملتي تقسيم شده است. در قرن نوزدهم ، با معاهده روسيه تزاري و ايران ، آذربايجان به دو نيم تقسيم شد. نيمي از اهالي ايران ، آذربايجاني هستند. در نهادهاي دولتي و مجلس ايران ، آذربايجاني ها حضور دارند. منظور از آذربايجان، صرفا شمال (جمهوري آذربايجان) نيست، بلکه کل آذربايجان را درنظر مي گيريم».
مبارزه قربانلی یکی از دولتمردان بلند پایه جمهوری آذربایجان است که متاسفانه  سال گذشته علیرغم اعتراضات بسیاری از کارشناسان به همراه اسرافیل حسین اف به تبریز سفر کرده و با مقامات محلی استانداری دیدار کرد.
این نخستین بار نیست که یک مقام “رسمی و بلند پایه” جمهوری آذربایجان طی اظهارات رسمی استقلال و تمامیت ارضی ایران را نقض می کند. بسیاری از مقامات عالی رتبه این کشور از خود الهام علی اف گرفته تا رامیز مهدی اف   رئیس شورای عالی امنیت ملی و علی حسن اف (دستیار ارشد علی اف) در اظهار نظرهای رسمی بارها و بارها استقلال و تمامیت ارضی ایران را نقض کرده یا به سخره گرفته اند.

در یکی دیگر از آخرین نمونه ها انتشار کتاب “علی حسن اف” مشاور ارشد رئیس جمهوری آذربایجان ،که در نقشه های آن کشور ایران با نام های ساختگی نام برده شده است، مورد توجه کارشناسان ایرانی قرار گرفته است.
بر اساس قوانین جمهوری اسلامی هر ایرانی یا بیگانه ای که در خارج از مرزهای ایران مرتکب جرم اقدام علیه امنیت داخلی و تمامیت ارضی ایران شود، در صورت دستگیری در خاک ایران باید طبق قوانین جمهوری اسلامی محاکمه و مجازات شود.
این در حالی است که عناصر ضد ایرانی در جمهوری آذربایجان همواره به ایران سفر کرده و با استقبال “گرم” و صمیمانه مواجه می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا