آذربایجاناخبارارمنستانروسیهگرجستان

جمهوری آذربایجان همچنان در لیست کشورهای “غیرآزاد” Freedom House

سازمان بین المللی حقوقی “خانه آزادی” (Freedom House) گزارش سالانه خود را تحت عنوان “آزادی در جهان 2017” منتشر کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، در این گزارش وضعیت آزادی در 195 کشور و 14 منطقه جهان در سال 2016 میلادی مورد بررسی قرار گرفته است.

در گزارش سازمان بین المللی “خانه آزادی” کشورهای جهان در سه گروه “آزاد”، “تا حدودی آزاد” و “غیرآزاد” دسته بندی می شوند. میزان آزادی در کشورها و مناطق مختلف جهان براساس شاخص های “حقوق سیاسی” و “آزادی های مدنی” سنجیده می شوند.

گزارش سال جاری این سازمان تحت عنوان کلی “پوپولیست ها و اقتدارگراها/ تهدیدی مضاعف برای دموکراسی جهانی” تدوین شده است. تدوین کنندگان این گزارش هشدار داده اند که در سال گذشته در بسیاری از کشورهایی که دارای نظام های مبتنی بر دموکراسی هستند جریان های پوپولیست و ملی گرا قدرت یافته و رژیم های اقتدارگرا نیز به خشونت های تحقیر آمیز خود ادامه داده اند.

 از میان جمهوری سابق شوروی تنها گرجستان، اوکراین و مولدوای در کنار ارمنستان در ردیف کشورهای “تا حدودی آزاد” قرار گرفته اند. روسیه، بلاروس، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان همچون گذشته در زمره کشورهای “غیرآزاد” قرار دارند.

در مورد جمهوری آذربایجان تدوین کنندگان گزارش این نکته را مورد توجه قرار داده اند که رئیس جمهوری این کشور با همه پرسی اصلاحات قانون اساسی حوزه اقتدار حکومت خود را گسترده تر کرده و این همه پرسی در شرایط کنترل کامل از سوی مقامات حکومتی برگزار شده است.

 

در این گزارش اگرچه ترکیه در گروه کشورهای “تقریبا آزاد” جای گرفته است، اما پسرفت این کشور هم در زمینه حقوق سیاسی و هم آزادی های مدنی مورد تاکید قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا