آذربایجاناخبار

آیا ازبکهای ساکن تهدید تروریستی برای آذربایجان هستند؟

قتل عام صورت گرفته در مرکز تفریحی «رینا» در ترکیه موجب تشویش جهان گردید. بعد نیز مشخص گردید عامل اصلی این فاجعه شخصی به نام عبدالقادر ماشاریپف تبعه ازبکستان و عضو گروه تروریستی «داعش» که به صورت غیر قانونی وارد ترکیه گردید، بوده است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ینی مساوات، امروز میان آذربایجان و ازبکستان روابط بسیار خوبی وجود دارد و اشتراکات فرهنگی، زبان و آداب رسوم دو ملت آذربایجان و ازبک انها را به هم بسیار نزدیک کرده است. امروز در ازبکستان بیش از 40 هزار آذربایجانی زندگی می کنند. در آذربایجان نیز تعدادی زیادی از اتباع ازبکستان حضور دارند. پرسش اصلی این است :ه آیا آنها می توانند برای کشور ما خطر آفرین باشند؟
آذر الله وردی اف کارشناس مسایل مهاجرتی در این خصوص می گوید: امروز در آذربایجان بیش از 1800 تبعه ازبکستان زندگی می کند و اتباع ازبکستان می تواند بدون اخذ روادید به کشور ما سفر کنند. هر تبعه ازبک می تواند در کشورمان به مدت 90 روز اقامت داشته باشد. من مطمئنم که هم ازبکها و اتباع سیر کشورها در چارچوب قوانین حاکم به آذربایجان آمده و در اینجا سکونت دارند و به صورت کامل تحت نظارت دولت قرار دارند. ما در زمینه ورود افراد خارجی به کشور با ترکیه خیلی فرق داریم و در آذربایجان در این خصوص کارهای زیادی صورت گرفته است…»
قابل حسینلی کارشناس مسایل سیاسی نیز در این خصوص می گوید: «من خودم بارها در ازبکستان بوده و خدمت سربازی ام را هم با سربازان ازبک گذرانده ام. ازبکها در میان ملل ترک خیلی آرام و بردبار هستند. آنها همواره از درگیری و نزاع سیاسی فرار می کنند. در آن زمان ازبکها بسیار با فرهنگ، با تربیت و دور از مکانیزم دینی بودند. ازبک های تربیت یافته زمان شوروی سابق کاملا متفاوت بودند اما در سا لهای اخیر شاهد گسترش افراط گرائی دینی در ازبکستان نیز هستیم. برای من هم این موضوع یک پرسش بی پاسخ است که ازبکهای با فرهنگ و آرامی که دارند چگونه با فروپاشی شوروی، ترک های «آهیسکا» را بی امان از کشورمان خود بیرون کردند؟ بله ، در تاریخ ملت ازبک این نوع مسایل وجود دارد».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا