آذربایجاناخبارقره باغ

نظر کارشناسان سیاسی در خصوص آینده قره باغ در دوران ترامپ

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ینی مساوات، قرار است که دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا روز 20 ژانویه به عنوان رییس جمهور آتی این کشور سوگند خورده و کار خود را آغاز نماید. اما پرسش اصلی برای ما این است که آیا در زمان ریاست جمهوری ترامپ مناقشه 25 ساله قره باغ کوهستانی مورد حل و فصل اساسی قرار خواهد گرفت یا نه ؟ و اصولا چه آینده در انتظار مناقشه قره باغ کوهستانی در زمان ترامپ خواهد بود؟
الخان شاهین اغلو کارشناس مسایل سیاسی در این خصوص می گوید: «فکر می کنم که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر آمریکا، مناقشه قره باغ کوهستانی و به طور کلی، منطقه قفقاز جنوبی در الویت قرار نخواهد گرفت. فکر می کنم که حتی مناقشه اکراین نیز در زمان وی آنچنان مورد اهمیت کاخ سفید قرار نخواهد گرفت. به همین خاطر نباید انتظار داشت که ترامپ همانند اوباما از اکراین حمایت نموده و هر سه ماه یک بار معاون اول خود را به این کشور بفرستد.
بطور کلی، نزدیک شدن ترامپ و پوتین برای آذربایجان تاثیر مثبت و یا منفی ندارد. خود دولت باراک اوباما نیز در منطقه قفقاز جنوبی فعال نبود و روسیه همواره از فعال شدن آمریکا در این منطقه ابراز نگرانی می نمود.
با این حساب، اگر کشورهای قدرتمند جهان در خصوص مناقشه قره باغ کوهستانی بی توجهی نمایند، طبعا وقوع درگیری نظامی و جنگ در منطقه غیر قابل انکار خواهد بود.
باید بگویم که امروز امکان تاثیر آمریکا و فرانسه بر مناقشه قره باغ کوهستانی به حداقل رسیده است. خود واشنگتن نیز متوجه این مطلب شده است. امروز تنها مسکو است که می تواند بر باکو و ایروان تاثیر بگذارد. با وجود این، فکر نمی کنم که دولت روسیه چنین قصدی برای حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی را داشته باشد. به همین خاطر، باید موضوع را تحت تاثیر خود در آورده و برای حل آن اقدام نماییم. ما باید آنچنان به کشور اشغالگر فشار بیاوریم که روسیه نیز برای پذیرش طرح مرحله ای مناقشه قره باغ کوهستانی به ایروان تاثیر بگذارد…»
شایان ذکر است که اخیرا مایکل بوم کارشناس مسایل سیاسی آمریکا در مصاحبه با پورتال خبری «ویرتوآل.آذ» آذربایجان گفته بود که دخالت آمریکا برای حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ به حداقل خواهد رسید. و به طور کلی، دخالت و تاثیرگذاری در مناقشات موجود در کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق در سیاست خارجه رییس جمهور منتخب آمریکا قرار نگرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا