آذربایجاناخباراردبیلایران

در مراسم 19 ژانویه مشگین شهر مطرح شد؛ مردم آذربایجان ثابت کردند از ایران و اسلام دست بر نمی‌دارند

نصیریان فر گفت: عمده پیام حادثه 19 ژانویه اسلام خواهی و ایران خواهی است چرا که تزار شوروی در سال‌های متمادی تلاش کردند تا با ابزارهای مختلف مردم آذربایجان را از ایران دور کنند اما مردم در این روز ثابت کردند که دست از ایران و اسلام بر نمی‌دارند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، روز پنج شنبه همزمان با حادثه 19 ژانویه”روز آذریهای مسلمان جهان” مراسم گرامیداشت 19 ژانویه با حضور عضو موسسه فرهنگی قفقاز، اساتید و هادیان سیاسی در مشگین‌شهر برگزار شد.

در این مراسم داوود نصیریان فر  عضو موسسه فرهنگی قفقاز گفت: منطقه قفقاز به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده که در بخش جنوبی آن سه جمهوری به نام های آذربایجان، گرجستان و ارمنستان واقع شده اما بخش شمالی شامل 7 جمهوری خودگردان است که 5 جمهوری آن مسلمان نشین که اکثراً سنی و دو جمهوری آن مسیحی نشین هستند.

وی افزود: این منطقه از ابتداء محور استراتژیک منطقه بوده که سه ادیان مسیحی، یهودی و اسلام را به هم وصل کرده است و جامعه شناسان از این منطقه به عنوان موزاییک اقوام یاد می‌کنند به طوری که در این منطقه 50 قوم با زبان‌های مختلف در کنار هم زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: منطقه قفقاز منطقه کوهستانی است که 4هزار متر مربع مساحت دارد و بالغ بر 27 میلیون نفر در حال حاضر در آن سکونت دارند که از گذشته حیات خلوت کشور روسیه بوده است.

داوود نصیریانفرکارشناس مسایل قفقاز گفت: منطقه قفقاز 200 سال پیش که قرارداد گلستان و ترکمن چای بین ایران و شوروی بسته شد در ترکیب ایران بود و صدها سال با فرهنگ و معنویت ایران زندگی و رشد کرده بودند و در حال حاضر نیز آثار ایران و اسلام در منطقه وجود دارد.

وی افزود: در آن زمان 10 هزار نامه به مسئولان و علما در خصوص خروج از سلطه تزار شوروی نوشته شده بود و وقتی آنان علاقه مسلمانان به ایران را دیدند سیاست‌های اسلام ستیزی و ایران ستیزی را  طراحی کردند و در حال حاضر نیز این سیاست وجود دارد و برای رسیدن به اهداف خود موسیقی، رقاصی و … را به اوج خود رساندند تا از طریق آن اعتقادات مردم را سست کنند.

وی خاطر نشان کرد: وقتی حاکمیت شوروی نتوانست به اعتراض مسلمانان پاسخ دهد شایعه موقتی بودن  عهدنامه ترکمن چای و گلستان را مطرح کردند در حالی که در متن این قرارداد “الی الابد” قید شده است.

وی تصریح کرد: در صورتی که اگر آثار و نوشته‌های نویسندگان بزرگ مطالعه شود آنان این منطقه را جزء ترکیب ایران معرفی کرده اند.

عضو موسسه فرهنگی قفقاز با اشاره به حادثه 19 ژانویه گفت: بعد از چند سال از استقلال جمهوری آذربایجان، حیدرعلی اف که فرد تیزبینی بود به بالاترین مقام حکومتی رسید و در 31 دسامبر که هیچ گونه اتفاقی نیفتاده بود این روز را به عنوان روز همبستگی آذری‌های جهان معرفی کرده و هر ساله به همین مناسبت پیامی صادر می‌کند و خود را به عنوان رهبر آذری زبانان دنیا معرفی کرده است.

وی افزود: بعد از حیدر علی اف، الهام علی اف روی کار آمد و طبق روال گذشته سیاست‌ها پدرش را دنبال کرد.

وی تاکید کرد: عمده پیام حادثه 19 ژانویه اسلام خواهی و ایران خواهی است چرا که، آنان در سال‌های متمادی تلاش کردند تا با این ابزارها مردم جمهوری آذربایجان را از ایران دور کنند اما مردم در این روز ثابت کردند که دست از ایران و اسلام بر نمی‌دارند و در حال حاضر نیز اشتیاق زیادی به جمهوری اسلامی ایران دارند.

photo_2017-01-21_10-18-08

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا