آذربایجاناخبارارمنستانروسیهقره باغ

واکنش رسانه های آذری به اظهارات اخیر سرگئی لاوروف درباره مناقشه قره باغ

محافل داخلی جمهوری آذربایجان از اظهارات روز سه شنبه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در شوک بسر می برند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، لاوروف روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به خبرنگار جمهوری آذربایجان تاکید کرد وضعیت موجود در قره باغ و عملیات مسلحانه در آنجا مسئله داخلی جمهوری آذربایجان بشمار نمی آید.

وزیر امور خارجه روسیه به صراحت اعلام کرد، مناقشه قره باغ راه حل نظامی نداشته و روسیه از سال 2011 میلادی پیگیر برقراری مکانیزم بررسی موارد نقض آتش بس در خطوط تماس بوده است. وی همچنین دلیل عدم تحقق این موضوع را مرتبط با سازمان امنیت و همکاری اروپا و عدم وجود توافق نظر در مورد برقراری مکانیزم تحقیق در این سازمان عنوان کرد. لاوروف همچنین افزود حل مناقشه قره باغ در برگیرنده شناسایی رسمی وضعیت حقوقی قره باغ و همچنین پایان “اشغالگری” می باشد.

ظاهرا وزیر امور خارجه روسیه ضمن رد راه حل نظامی، مقامات باکو را به جهت مخالفت با تعیین وضعیت حقوقی نهایی قره باغ و ایجاد مانع بر سر راه حل مناقشه مورد سرزنش قرار داده است.

اظهارات سرگئی لاوروف واکنش محافل داخلی جمهوری آذربایجان را در پی داشته و رسانه های این کشور درصدد توجیه اظهارات لاوروف برآمده اند. پایگاه خبری “haqqin.az” سئوال شک برانگیز خبرنگار آذری را در پاسخ مطرح شده از سوی لاوروف مقصر دانسته است. خبرنگار آذری این پرسش را مطرح کرده است که اگر دولت جمهوری آذربایجان دست به “اقدامات ضد تروریستی” زده و اقدام به حل مناقشه قره باغ به عنوان یک مسئله داخلی نماید، واکنش روسیه در قبال آن چه خواهد بود.

وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی خود همچنین با اشاره به موضوع بازداشت آلکساندر لاپشین وبلاگ نویس روسی در بلاروس به دلیل سفر به قره باغ، اعلام کرد، روسیه مخالف مجازات خبرنگاران و سایر افراد به اتهام سفر به منطقه ای خاص و همچنین استرداد شهروندان بازداشت شده خود به کشور ثالث می باشد.

لازم به یادآوری است که آلکساندر لاپشین وبلاگ نویس روسی که همزمان تابعیت اسرائیل را نیز دارد، 14 دسامبر گذشته به اتهام سفر به قره باغ و با درخواست دولت جمهوری آذربایجان در مینسک پایتخت بلاروس بازداشت شد و مقامات باکو خواستار استرداد او به جمهوری آذربایجان هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا