آذربایجاناخبار

«لِموندِ»، رژیم علیف را رسوا کرد

«الهام علیف با روش های خشن و بی رحمانه ی قرون وسطایی به جا مانده از پدرش توانسته است حکومت را در دستش نگه دارد»

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، روزنامه ی «لِموندِ» فرانسه مقاله ای در خصوص انتخابات برگزار شده در جمهوری آذربایجان درج نموده است. آیمِریچ ژانیِر روزنامه نگار این روزنامه در این مقاله با اشاره به «استبداد و طایفه گری حکومت آذربایجان»، می نویسد: در آذربایجان، استبداد و طایفه گری حکومت می کند. الهام علیف با به دست گرفتن حکومت در اکتبر سال 2003 م.، در میان چهره های محدود سیاسی که رقیبی برای خود نمی شناسند، جای گرفت. در اکتبر سال 2008 م. در انتخاباتِ مخصوص به اتحاد شوروی سابق، با 73/88 درصد آرا پیروز شد و این کار بیش از پیش او را به قهقرا سوق داد. امروز هم همین شرایط حاکم است. 9 نامزد برای ریاست جمهوری از طرف او اداره می شود و برای قالب کردن او برای سومین بار به عنوان رییس جمهور تلاش می شود.

الهام علیف رهبر 52 ساله ی حزب آذربایجان نوین با روش های خشن و بی رحمانه ی حکومتی قرون وسطایی به جا مانده از پدرش حیدر علیف که در اکتبر سال 2033 م. فوت نمود، توانسته است حکومت را در دستش نگه دارد. پدرش ژنرال سابق کا گ ب با به ارث گذاشتن حکومت خانوادگی و مطلق گرا برای وی، دنیا را ترک کرد.

صادرات نفت و گاز، 95 درصد صادرات آذربایجان را تشکیل می دهد به همین خاطر، به صنایع در 20 سال اخیر در این کشور توجه نشده است و کشاورزی و اقتصاد روستایی در آن در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

درآمدهای بالایی که از صادرات نفت و گاز این کشور حاصل می شود واقعیت های تلخ و سیاه این کشور را کتمان نمی کند چرا که تمام امکانات مالی و اقتصادی این کشور در انحصار رییس دولت و اطرافیان و آلت دست های او قرار دارد. بنا به گزارش سازمان های بین المللی معتبر در سیستم بانکی، بخش ساخت و ساز و مخابرات و حتی در بخش ذخایر طلای آذربایجان، رشوه خواری و فساد طغیان می کند. رشوه خواری به حدی رسیده است که این سازمان ها جمهوری آذربایجان را در میان 176 کشور دنیا در مکان 139 قرار داده اند.

در دوره ی حکومت الهام علیف، اعتراضات و تظاهرات های مسالمت آمیز بی رحمانه پراکنده می گردد، فعالان مخالف حکومت و روزنامه نگاران به زندان انداخته می شوند و سوء استفاده از حکومت [توسط مأموران دولتی – مترجم] باعث شده است که مردم تحت نظارت آهنین قرار گیرند. شبکه های اجتماعی هم از نظارت حکومت استبدادی دور نمانده اند. 7 عضو جنبش جوانان «ندا» در بهار امسال [میلادی – مترجم] به زندان افکنده شده اند. تنها «جنایت» متوجه آنان این بوده است که رشوه خواری و نقض حقوق بشر توسط حکومت آذربایجان را در فیس بوک و توئیتر افشا نموده اند. سازمان های حقوق بشر بین المللی مطمئن هستند که حکومت آذربایجان برای پر نمودن زندان ها با منتقدان خود، با ترتیب دادن اتهامات ساختگی برای آنان، به هیچ وجه شرم نمی کند – منتقدان به نگه داری غیرقانونی سلاح، مصرف مواد مخدر، آشوب طلبی، خیانت به وطن و… متهم می شوند.

الهام علیف می تواند تلاش کند تا خود را به عنوان رهبر سیاسی معاصر و خیرخواه به دنیا بقبولاند اما تمام این تلاش ها نتیجه ی عکس داد و نفوذ منفی او در دنیا مستحکم تر شد. جوامع بین المللی به ویژه اروپا، تهاجم خاصی علیه رییس دولت آذربایجان انجام نمی دهند و حتی بعضی از آن ها بر این باور هستند که وی در منطقه یکی از پایگاه های اصلی علیه ایران هست. اتحادیه ی اروپا می خواهد منابع انرژی خزر را بدون دردسر به دست آورد.

ترجمه و تلخیص: واحد پژوهش مرکز فرهنگی قفقاز

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا