اخبارروسیه

واکنش روس‌ها به سخنان ترامپ/ مسکو هرگز برای لغو تحریم‌ها، امنیت هسته‌‌ای خود را قربانی نمی‌کند

کرملین اعلام کرد قصد ندارد مسئله لغو تحریم‌ها علیه روسیه را مورد مذاکره قرار دهد و مقامات روس نیز تاکید کردند، مسکو هرگز حاضر نمی شود برای لغو تحریم‌ها، امنیت هسته‌ای خود را قربانی کند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، خبرگزاری «نووستی» روسیه در گزارشی نوشته است: “دمیتری پسکوف” سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه روز گذشته در واکنش به سخنان “دونالد ترامپ” رئیس جمهوری منتخب آمریکا که معتقد است امکان مذاکره با مسکو برای کاهش تسلیحات هسته‌ای در ازای لغو تحریم‌های آمریکا علیه روسیه وجود دارد، اعلام کرد که “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه قصد ندارد در جریان تماسهای خارجی خود مسئله لغو تحریمها علیه روسیه را بررسی کند.
پسکوف همچنین با یادآوری اینکه بهتر است ارزیابی از اظهارات ترامپ را به بعد از آنکه وی رسما دوره ریاست جمهوری را آغاز کند، موکول کنیم، تاکید کرد: «تحریم‌های ضد روسی اصلا در اولویت دستورکار برنامه های داخلی روسیه یا در دستورکار برنامه مذاکرات با شرکای خارجی قرار ندارند.»
برخی سیاستمداران بلندپایه روس نیز در گفتگو با این خبرگزاری ارزیابی منفی از سخنان ترامپ داشتند: “کنستانتین کاساچوف” رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه در این گفت: «لغو تحریم‌ها برای روسیه به خودی خود یک هدف نیست و حتی یک هدف راهبردی هم محسوب نمی شود که بخاطر آن بخواهد چیزی را قربانی کند، چه رسد به مسئله امنیت کشور. ما تحریمها علیه روسیه را میراثی شیطانی باقی مانده از دولت باراک اوباما می دانیم که باید به دنبال آن به تاریخ بپیوندد. »
کاساچوف به رئیس جمهوری جدید آمریکا توصیه کرد که قبل از چنین اظهارنظراتی، ابتدا دلایلی که باعث شده تا توافقنامه های موجود مربوط به خلع سلاح به واقعیت نپیوسته را با دقت مطالعه کند. وی افزود: «واضح است که از جمله اصلی ترین موانع تحقق این توافقات طرحهای آمریکا برای استقرار سامانه های دفاع ضد موشکی در نقاط مختلف جهان است. دومین مانع نیز تلاشهای آمریکا برای تامین امنیت یکجانبه خود در زمینه های دیگر- از جمله گسترش زیرساختارهای ناتو در شرق اروپا، گسترش استفاده از تسلیحات متعارف، سلاح های فوق مدرن، هواپیماهای بدون خلبان و نظامی کردن فضا می باشد. »
“ایگور مارازوف” دیگر سناتور روس می گوید: «همه از مدتها قبل دیگر می دانند که تحریمها نمی تواند روسیه را وارد کند که هیچ پیش شرطی را بپذیرد. کاهش زرادخانه های هسته‌ای نمی تواند شرطی برای لغو تحریمها قرار بگیرد. البته موضوع کاهش تسلیحات هسته‌ای مسئله‌ای است که اگر طرف آمریکایی پیشنهاد کند، می توانیم آن را بررسی کنیم، برای اینکه ما هرگز طرفدار مسابقه تسلیحاتی نبوده و به کاهش آن علاقه مند هستیم.»
“لئونید سلوتسکی” رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه نیز معتقد است که لغو تحریمها هرگز نمی تواند موضوع معامله با مسئله حساسی مانند امنیت هسته‌ای قرار بگیرد. وی تاکید کرد: «تحریمها یک روند متقابل است که دیگر تاثیرات منفی خود بر اقتصاد کشورهای غربی را نشان داده است. به همین دلیل برای بررسی آن لازم است تا مذاکرات سازنده و واقع بینانه‌ای صورت بگیرد که چندان هم ساده نخواهند بود. در حالیکه بررسی شرایط برای خلع سلاح هسته‌ای تنها در صورت رعایت انطباق کامل و کنترل متقابل امکان پذیر خواهد بود.»
“آلکسی پوشکوف” عضو کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون( سنای) روسیه نیز در این رابطه گفته است، مرتبط کردن مسئله لغو تحریمهای ضد روسی با یک موضوع مهم بین المللی، بخصوص مسئله کاهش سلاح های هسته‌ای، درست نیست.
این سناتور افزود: «مسئله کاهش سلاح‌های هسته‌ای تنها بعد از آغاز رسمی ریاست جمهوری ترامپ امکان پذیر است. در آن زمان روسای جمهوری دو کشور می توانند مسائل گسترده‌ای را بررسی کنند. روسیه و آمریکا دو قدرت بزرگ هسته‌ای جهان محسوب می شوند. ولی مرتبط کردن لغو تحریمها به یک توافقنامه مهم بین المللی درست نیست.»
پوشکوف با تاکید بر اینکه مسکو هرگز تحت تاثیر چنین اعمال فشارهایی قرار نمی گیرد، یادآور شد که دولت باراک اوباما هم بارها تلاش کرد مسئله لغو تحریمها علیه روسیه را با اجرای برخی شروط از سوی مسکو مرتبط کند، ولی موفقیتی در این زمینه بدست نیاورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا