اخبارترکیه

اعلام آمار جرم و جنایت علیه زنان ترکیه در سال ۲۰۱۶

انجمن «جنایت علیه زنان را متوقف خواهیم کرد» در ترکیه در گزارش سالیانه خود برای سال ۲۰۱۶ از افزایش جنایت علیه زنان نسبت به سال پیش خبر داد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، بنا بر این گزارش در حالی که 303 جنایت علیه زنان در سال 2015 ثبت شده است، این تعداد به 326 جنایت در سال 2016 افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است که 50 درصد این جنایات پس از کودتای نافرجام 15 جولای و در دورانی که دولت ترکیه در سراسر کشور وضعیت اضطراری اعلام کرده بود انجام شده است.

این گزارش اعلام می‌کند که از 24 جنایت از 36 جنایت علیه زنان در ماه ژانویه 2016 علیه دختران کم سن و سال صورت گرفته است.

در گزارش انجمن «جنایت علیه زنان را متوقف خواهیم کرد» آمده است که از 326 جنایت انجام شده علیه زنان، شهرهای استانبول، آدانا، آنکارا و ازمیر به ترتیب بیشترین جنایت را به خود اختصاص داده‌اند.

در همین گزارش در مورد این سؤال که «این زنان را چه کسانی کشته‌اند؟» آمده است: 31 درصد زنان کشته شده توسط شوهرانشان، 25 درصد قاتلان شناسایی نشده‌اند، 13 درصد توسط اقوام، 9 درصد توسط نامزد و 6 درصد توسط نامزد سابق به قتل رسیده‌اند.

در این گزارش انگیزه قاتلان برای کشتن این زنان هم مشخص شده است:انگیزه 44 درصد از قاتلان نامعلوم است، 26 درصد قاتلان به دلایل خصومت شخصی مرتکب قتل شده‌اند، 10 درصد قاتلان به دلیل اتمام رابطه با زن مورد نظر را انگیزه قتل خود عنوان کرده‌اند، 9 درصد زنان به خاطر طلاق گرفتن از شوهرشان کشته‌اند، 3 درصد از قاتلان به خاطر جلوگیری از بدرفتاری زنانشان نسبت به دیگر اعضای خانواده آنان را کشته‌اند، 2 درصد از زنان به دلیل مقاومت در برابر تجاوز جنسی کشته شده‌اند و یک درصد زنان نیز در نتیجه حملات علیه جنس مخالف کشته شده‌اند.

گفتنی است وضعیت حقوق زنان در ترکیه در چند سال اخیر بدتر شده است. آمارها از سال 2013 به بعد نشان می‌دهد که هزاران زن در چهار سال گذشته به قتل رسیده‌اند که 15 درصد آن‌ها به خاطر تقاضای طلاق، کشته شده‌اند. 66 درصد را همسر سابق یا نامزد سابق‌ به قتل رسانده است، 12.5 درصد این زنان را شوهرانشان کشته‌اند، با وجود اینکه این زنان پیش‌ از به قتل رسیدن تقاضای حمایت از دولت در مقابل خشونت کرده بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا