آذربایجاناخبارتحليل هاترکیه

تحلیل مساوات جمهوری آذربایجان از انفجارهای اخیر: دولت ترکیه بی اعتبار شده است

روزنامه «يني مساوات» چاپ باکو در تحليلي درباره حادثه تروريستي شب اول ‍ژانويه در استانبول نوشت هشدار قبلي درباره اين ترور و ناتواني ساختار امنيتي ترکيه در جلوگيري از اين واقعه برغم اقدامات پيشگيرانه، اين پيام را مي دهد که دولت و حاکميت ترکيه بي اعتبار شده است و توانايي کنترل اين کشور را ندارد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،  پايگاه اينترنتي روزنامه «يني مساوات» با اشاره به اينکه اين حمله تروريستي به «رينا»، منطقه توريستي استانبول، «اعلام جنگ به ترکيه» محسوب مي شود، نوشت رهبران آمريکا و روسيه به ترکيه پيشنهاد کمک داده اند. يني مساوات افزوده است : «سليمان سويلو، وزير کشور تاييد کرده است که درباره طرح اين ترور هشدار دريافت شده و تدابير پيشگيرانه اتخاذ شده بود. برغم اينکه درباره عامل اين ترور ، منابع رسمي مطلبي را اعلام نکرده اند. اما، براساس احتمالات اوليه، عامل اين ترور ، داعش يا گروه هاي مشابه آن است.» يني مساوات افزوده است : « اين ترور در نخستين ساعات سال جديد، با درنظر گرفتن مقياس واقعه، ترورهاي قبلي را در سايه قرار داد و در اصل، اين ترور را مي توان قتل عام دانست. ترکيه ، بار ديگر از ناحيه حساس اين کشور هدف قرار گرفت. همانند ساير وقايع تروريستي در ترکيه، شناسايي سفارش دهنده اين ترور و اهداف و مقاصدش ، جلب توجه مي کند. به اين واقعه تروريستي از سه زاويه بايد توجه کرد:

١- قتل عام «رينا» در مرکز استانبول و در مکاني که شمار زيادي توريست را به خود جذب مي کند، روي داد و شانزده تن از کشته شدگان ، توريست خارجي هستند. اين ، به معناي تداوم حملات به توريست هاي خارجي در استانبول است که از سال گذشته ادامه داشته است. اين واقعه نيز همانند وقايع قبلي، بر سفر توريست ها به ترکيه تاثير منفي خواهد گذاشت و با اين روند، اشخاص اندکي از اروپا به «استانبول خطرناک» سفر خواهند کرد.

٢- اين واقعه، ساختارهاي امنيتي ترکيه و دولت را زير ضربه مي گيرد. زيرا، قبل از ترور، هشدار داده شده و مشخص شده است که برغم اقدامات پيشگيرانه، ساختارهاي ذيربط ترکيه در جلوگيري از ترور عاجزند. اين نيز دولت و حاکميت را بي اعتبار مي سازد و اين پيام را مي دهد که دولت توان کنترل کشور را ندارد.

٣- اين ترور مشخصا در فضاي افزايش تبليغات محافل اسلام گرا در ترکيه عليه جشن هاي سال نو (ميلادي) و حتي در فضاي تصاوير طرد «بابانوئل»، روي داد. تروريست ها مشخصا در منطقه محل سکونت اهالي لائيک، اشخاص لائيک را که در جشن هاي سال جديد شرکت مي کنند، هدف گرفتند و اين نيز بر وخامت اوضاع ميان لائيک ها و دينداران در ترکيه مي افزايد. بي ترديد، پس از اين ترور، تنفر ميان آنها بيشتر خواهد شد. »

يني مساوات افزوده است : « براساس نخستين احتمال، اين ترور را داعش اجرا کرده است. ارتش ترکيه هم اکنون در شهر الباب سوريه با داعش در حال جنگ است. روشن است که ترکيه ، کشوري است که داعش آن را هدف گرفته است. اما، برغم هشدار امنيتي و آماده باش نيروهاي امنيتي ترکيه، ورود آسان عامل داعشي به باشگاه شبانه و قتل ٣٩ نفر و زخمي کردن ٧۰ نفر ديگر، سوالات مهمي را مطرح مي کند. بخصوص که، براي تامين امنيت اين باشگاه شبانه، تمامي کساني که وارد آنجا مي شدند، با استفاده از ابزارهاي ويژه بازرسي شده اند. يعني، بابانوئلي که اين ترور را اجرا کرد، بازرسي نشده، يا از قبل ، سلاح را در باشگاه شبانه جاسازي کرده است. در هر دو صورت، اين احتمال تقويت مي شود که در داخل نيروهاي امنيتي ترکيه، کساني وجود دارند که از اين اقدامات تروريستي حمايت مي کنند و سرويس هاي امنيتي خارجي، آنها را پشتيباني مي کنند. داعش تا هر اندازه هم گروهک تروريستي قدرتمندي باشد، هسته هاي آن تحت کنترل است و بدون حمايت خارجي نمي تواند مرتکب قتل عام شود. در نتيجه، هدف اين عمليات ، بي اعتبارتر کردن ساختارهاي دولتي و حکومت ترکيه و فلج کردن حکومت و خسته کردن شهروندان و دولت ترکيه است. اين نيز اعلام جنگ به ترکيه محسوب مي شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا