آذربایجاناخبارایرانمصاحبه

سفیر ایران در آذربایجان: برجام سایه جنگ را از سر ایران برداشت/لغو روادید در دستور کار است

سفیر ایران در باکو اعلام کرد که تا دو ماه آینده موضوع لغو روادید یا صدور روادید در مرزها و فرودگاه‌ها میان دو کشور قطعی می‌شود.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ،محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به گذشت یک سال از توافق ایران با گروه 1+5، خاطرنشان کرد: به عقیده من توافق ایران و گروه 1+5 با وجود مشکلاتی که از سوی آمریکایی‌ها در اجرای آن مواجه شده است، یک تهدید جدی که ممکن بود علیه ایران به وجود بیاید را از بین برد.

وی ادامه داد: توافق هسته‌ای فضای جدیدی برای همکاری‌های ایران با دنیا ایجاد کرد. قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بدون وقع جنگ لغو شد که در تاریخ روابط بین‌الملل بی‌نظیر بود. وجود این قطعنامه‌های همواره باعث می‌شد تا سایه جنگ علیه ایران وجود داشته باشد و شورای امنیت نیز مجوز این کار را صادر کرده بود که با تلاش خوب تیم مذاکره‌کننده این تهدیدها رفع شد.

پاک‌آیین با بیان این‌که توافق ایران با گروه 1+5 حق هسته‌ای ایران را حفظ کرد، افزود: امروز در زمره کشورهای دارای انرژی هسته‌ای هستیم و به صورت قانونی می‌توانیم فرآورده‌های به دست آمده از این انرژی را عرضه کنیم.

این دیپلمات کشورمان در باکو ادامه داد: تثبیت حق هسته‌ای ایران و قانونی کردن فروش محصولات هسته‌ای‌مان به دنیا، دستاورد توافق ایران و گروه 1+5 است.

سفیر کشورمان در باکو، خاطرنشان کرد: با وجود کارشکنی‌های آمریکایی‌ها به‌ خصوص کنگره که تلاش می‌کنند به بهانه فعالیت‌های موشکی ایران، تروریسم، حقوق بشر و غیره ساختار تحریم‌ها حفظ شود ولی هم‌چنان لغو تحریم‌ها فضای جدیدی را برای تعاملات اقتصادی ایران با دنیا ایجاد کرده است. امروز به راحتی فروش نفت خود را از 800 هزار بشکه در روز به 2 میلیون بشکه در روز رسانده‌ایم. در حال حاضر با تعداد زیادی از بانک‌های متوسط و کوچک جهانی ارتباط داریم. به زودیال سی های ما باز می‌شود و انتقال پول انجام می‌شود. در حال حاضر هم پول‌هایی که از سایر کشورها طلبکار بودیم به تدریج گرفته می‌شود. در حوزه حمل و نقل هم با بوئینگ و ایرباس وارد مذاکره شده‌ایم و کشورهایی مثل چین، هند، ایتالیا و آلمان نیز آمادگی دارند در ایران سرمایه‌گذاری کنند تا خطوط زمینی ما را توسعه بدهند. تمام این اتفاقات در زمان تحریم رخ نمی‌داد، بنابراین توافق ایران با گروه 1+5 در مجموع توافق برد ـ برد بود.

پاک‌آیین هم‌چنین در رابطه با 12 سند تفاهم و قرارداد امضا شده بین مسئولان تهران و باکو، گفت: برخی از این اسناد مثل سند احداث نیروگاه برق “خداآفرین” و سند مربوط به همکاری‌های دامپزشکی چون موافقت‌نامه هستند احتیاج به تصویب مجلس دارند. بنابراین این اسناد برای مجلس ارسال شده است و پس از بررسی در کمیسیون مربوطه و تصویب، اجرایی خواهند شد. برخی دیگر از اسناد مراحل اجرایی خود را طی می‌کنند مانند اسنادی که در حوزه نفت، همکاری‌های بهداشتی و کشاورزی امضا شد شاهد تبادل هیأت‌های مربوطه هستند.

سفیر کشورمان در باکو با تأکید بر این‌که اسناد امضاء شده بین دو طرف مراحل اجرایی خود را طی می‌کنند و به صورت یک منشور مورد توجه وزارتخانه‌های دو کشور هستند، افزود: در رابطه با همکاری‌های مرزی نیز باید بگویم خوشبختانه به دلیل وجود همکاری‌های نزدیک بین فرماندهان مرزی ایران و آذربایجان مرزهای ما امن بوده است. در سال‌های گذشته شاهد رخ‌ دادن هیچ اتفاقی در مرزهای دو کشور نبودیم و اگر احیاناً مسائل کوچکی هم پیش آمده است با دیدارهای مرزبانان بلافاصله حل شده‌اند.

وی ادامه داد: در چند ماه گذشته اجلاس سه‌جانبه فرماندهان مرزی ایران، روسیه و آذربایجان در باکو برگزار شد و قرار است هر سال در یکی از پایتخت‌های کشورها برگزار شود. در رابطه با قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان نیز گفت‌وگوهایی انجام می شود که برای تأمین امنیت بیش‌تر مرزها مفید خواهد بود.

پاک‌آیین گفت: در خصوص همکاری‌های نفت و گاز بین تهران و باکو نیز رایزنی‌ها ادامه دارد. بحث سوآپ گاز آذربایجان به نخجوان که از طریق ایران انجام می‌شود با افزایش درخواست صادرات از طرف آذربایجان رو به رو شده است. ما این آمادگی را دارم درعین حال بحث سوآپ نفت آذربایجان نیز وجود دارد که ما نفت این کشور را در آستارا گرفته و در خلیج فارس به مشتری‌های آذربایجان تحویل بدهیم. در این زمینه نیز وزارت نفت‌مان برای مذاکره اعلام آمادگی کرده است و روند آن در حال پیگیری است.

این دیپلمات کشورمان در باکو ادامه داد: شرکت نفت نیکو ایران در دریای خزر سرمایه‌گذاری کرده است و در فاز یک و دو همکاری‌های دو کشور دنبال می‌شود. اما به نظر من به طور کلی همکاری‌های نفتی و گازی ما روند عادی خود را طی می‌کند. در بخش گمرک نیز دو طرف با شبانه‌روزی شدن گمرک‌ها موافقت کردند اما در حال حاضر 12 ساعت کارکرد این گمرکات برای حجم مسافران و کامیون‌ها کافی است ولی با در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای ناوگان زمینی و یا احتمالاً لغو روادید افزایش توریسم و تجارت بین دو کشور را شاهد خواهیم بود که در آن زمان گمرک‌های ایران و آذربایجان به صورت شبانه‌روزی فعال خواهند شد. در حال حاضر هم در مرزها قرار بر این است که تا زمانی که مسافر و یا کامیونی باشد مرزها باز باشند.

سفیر ایران در آذربایجان در رابطه با احتمال لغو روادید بین دو کشور نیز تأکید کرد: دریافت روادید از سوی ایران و آذربایجان بسیار راحت شده است و کنسولگری آذربایجان یک‌روزه روادید صادر می‌کند و دولت آنها هم برای تقویت گردشگری دستور داده است نرخ ویزاها را کاهش بدهند. در عین حال موضوع لغو روادید نیز در دستور کار است و انشالله تا دو ماه آینده موضوع لغو روادید یا صدور روادید در مرزها و فرودگاه‌ها قطعی بشود.

پاک‌آیین با بیان این‌که در سه ‌ماهه اول سال میلادی شاهد 53 درصد رشد تعاملات اقتصادی نسبت به سال گذشته بین ایران و باکو بودیم، افزود: در پنج ماهه گذشته نیز این رشد ادامه داشت و به حدود 60 درصد رسید. همچنین به نظر می‌رسد با تسهیلات ویژه‌ای که برای رونق تجارت دو کشور به ویژه بحث ویزا و شبانه‌روزی کردن مرزها و امتیازاتی که دو طرف برای صادرکنندگان در نظر گرفته‌اند شاهد رشد بیش‌تری در زمینه تجارت هم باشیم. در سه ماهه اول حجم مبادلات‌مان 41.41 میلیون دلار بوده است که 27 میلیون دلار از این میزان صادرات و 14 میلیون دلار واردات ایران بوده است و نسبت به مدت مشابه در سه ماهه سال گذشته 53 درصد رشد تعاملات تجاری داشته‌ایم.

سفیر کشورمان در آذربایجان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 600 میلیون دلار مبادلات غیرنفتی با آذربایجان داریم. تعاملات دو کشور با در نظر گرفتن سوآپ حدود 1.5 میلیارد دلار حجم مبادلات کشور در حوزه‌های نفتی و غیرنفتی است. به هر میزان که تسهیلات ایجاد شود شاهد رشد حجم تعاملات تهران و باکو خواهیم بود و اراده سیاسی و تأکید دو کشور بر تجارت در کنار کاهش وابستگی به صادرات نفت عوامل ایجادکننده تسهیلات بیش‌تر و تقویت همکاری‌های تجاری به ویژه در بخش خصوصی بین ایران و آذربایجان است.

وی در رابطه با سفر رئیس‌جمهور کشورمان به باکو نیز خاطرنشان کرد: انشالله در دو ماه آینده در دیداری سه‌ جانبه با حضور ولادیمیر پوتین و الهام علی‌اف و نیز آقای روحانی در باکو نشستی برگزار می‌شود و در کنار آن هم دیدار دوجانبه‌ای بین ایران و آذربایجان انجام خواهد شد.

پاک‌آیین هم‌چنین با اشاره به حمایت ایران از مذاکرات بین روسای جمهور ارمنستان و آذربایجان درباره بحران قره‌باغ تاکید کرد که به عنوان کشور همسایه خواهان حل سریع تنش بین این دو کشور به شیوه مسالمت‌آمیز هستیم. هم‌چنین از سازمان‌های بین‌المللی و گروه مینسک انتظار داریم تا در چارچوب حقوق بین‌الملل بدون تغییر مرز و با احترام به حاکمیت ارضی هر یک از کشورها، این مناقشه حل و فصل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا