آذربایجانروسیه

اسرار تکان دهنده از سفر پوتین به باکو

هدف ولادیمیر پوتین از سفر به جمهوری آذربایجان پس از 7 سال مربوط به تأسیس پایگاه سرّی نیروی هوایی  در جمهوری آذربایجان می‌باشد. هم چنین، مسکو قصد دارد که آذربایجان را از همکاری بیشتر با ایالات متحده  در منطقه بر حذر و منع کرده و به سمت خود سوق دهد.

پایان دادن به بازی شطرنج

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سایت ینی مساوات : ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از 7 سال دوباره برای سفر کاری به آذربایجان وارد می‌شود. مسئول کاخ کرملین در آستانه ی «جنگ سرد» با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ، مجبور به سفر به مهم‌ترین کشور قفقاز جنوبی شده است. به زودی شاهد درگیری دو ابر قدرت جهان در مورد آذربایجان و کشورهای منطقه خواهیم بود. این تصادفی نیست، در زمانی که روابط مسکو  با واشنگتن بحرانی است رئیس گروه مینسک نیز یک فرد آمریکایی انتخاب شده است.

حفظ وضعیت موجود در مذاکرات قره‌باغ خواست واشنگتن بوده و روسیه خواستار وضعیت قرمز و جنگی و شکست مذاکرات می‌باشد. به عبارت دیگر، حل مشکل قره‌باغ به زودی امکان پذیر نمی‌باشد.

این تعارض بین دو ابرقدرت به این معناست که طرف‌های مناقشه بر سر قره‌باغ کوهستانی خواستار ادامه روند کنونی می‌باشند.

پوتین با سفر به باکو  می‌خواهد به باراک اوباما تأکید کند که قفقاز جنوبی دارای اهمیت ویژه ای برای کرملین می‌باشد. رئیس جمهور دیکتاتور روسیه اگر در تنگنا قرار نگرفته بود مشکل بود که به باکو سفر کند. گفتنی است، سفر ولادیمیر پوتین به باکو تنها هدیه ای است که می‌تواند باعث عصبانیت واشنگتن شود.

با پیوستن جمهوری آذربایجان به اتحادیه اوراسیا و استقرار نیروهای روسی در منطقه قره‌باغ کوهستانی، غرب نیز می‌خواهد مسائلی از قبیل پایان دادن به پروژه های انرژی را به کرملین یادآوری کند. با این حال، مهم ترین خواسته ی ولادیمیر پوتین استقرار نیروهای روس در منطقه ی قره‌باغ کوهستانی است و مسکو بارها این شرط خود را اعلام کرده است.

فقط کرملین می‌خواهد با رسیدن به این هدف خود مانع حضور نیروهای آمریکایی در منطقه شود. از دست دادن منافع آمریکا در قفقاز جنوبی باعث می‌گردد که فشار به ایران به طور قابل ملاحظه ای کاهش یابد .مسکو هم چنین می‌خواهد مطمئن شود که در صورت اقدام نظامی علیه ایران از سوی غرب، آذربایجان خاک خود را در اختیار نیروهای آمریکایی قرار نمی دهد.

ایالات متحده در زمان مذاکرات با مقامات رسمی‌باکو اعلام کرده است که می خواهد موقع خروج نیروهای خود از افغانستان در سال 2014 از خاک جمهوری آذربایجان استفاده نماید. با این حال این مسئله تا آن حد قابل توجه و مهم نمی‌باشد که واشنگتن را مجبور به خواهش  و تمنا از طرف آذری باشد و ناز آذربایجان را بکشد. بنابراین، در این میان مسائل مهم‌تری وجود دارد.

رسانه های روسی فرضیه ای را دنبال می‌کنند و آن این که، ایالات متحده پس از خارج کردن نیروهای خود از افغانستان، در دوره ای میان مدت سیستم‌های دفاع موشکی خود را در جمهوری آذربایجان مستقر می نماید. تحلیل گران روس بر این باورند که واشنگتن علاوه بر تمایل خود به نگه داری و حفظ نیروهای خود در آذربایجان، می‌خواهد کنترل کامل منطقه را نیز در دست داشته باشد. و اخطار  رسمی از سوی مقام امریکایی در رابطه با مسئله دموکراسی در جمهوری آذربایجان می‌تواند پشت صحنه این مسئله باشد.

ظاهراً مقامات اطلاعاتی و امنیتی روسیه اطلاعات دقیقی از توافقات جمهوری آذربایجان با آمریکا در این رابطه  دارند. هدف اساسی از تشکیل «اتحادیه ی میلیاردرها» و تهدید مقامات رسمی باکو به تغییر حکومت این کشور از طرف کرملین نیز همین مسئله می باشد.

دلایل به عقب رانده شدن «اتحادیه میلیاردرها» و حل نکردن مسئله ی روادید رستم ابراهیم بی اف در لحظات آخر از طرف کرملین نیز جالب توجه است. به نظر می‌رسد در دقایق آخر باکو تغییر موضع داده و به مسکو « بله» گفته است. با این حال افکار عمومی باید در این مورد نظر بدهند.

تا دیروز کسانی که به مسکو لعنت می فرستادند، ناگهان به طور رسمی خواستار همکاری‌های بیشتر در زمینه های اقتصادی، انرژی و خرید سلاح با روسیه شده اند و در واقع این پیشنهادات ممکن است به عنوان یک مصالحه در برابر کرملین به تصویب برسد.

کرملین می‌داند که آذربایجان را طی برنامه و چشم انداز دراز مدت از دست می دهد و باکو نیز مثل الآن هیچ زمان دیگری برای  معامله با مسکو آماده نخواهد بود. بنابراین یک گام از سوی جمهوری آذربایجان به سوی کرملین در مناقشه با اوباما، یک پیام اساسی برای آن ها (آمریکا)  خواهد بود.  به عبارت دیگر، برداشتن یک گام باکو به طرف مسکو، «چراغ سبزی» از سوی کرملین به جمهوری آذربایجان برای ریاست جمهوری مجدد الهام علیف است. همه چیز به این سادگی است.

مسکو در این زمان به معاهده خود صادق است و اجازه خواهد داد تا عوامل نفوذی خود قربانی شوند. با این چراغ سبز نیز حکومت آذربایجان در حال آماده شدن برای دستگیری‌های بعدی است و در راستای جلب توجه کرملین و خدمت به آنان آماده بوده و مصرّ است روسیه را به عنوان یک دوست صمیمی نشان دهد. موج دستگیری‌ها در آستانه ی سفر ولادیمیر پوتین به باکو، خبر از توافق اولیه بین مسکو  و روسیه پرستانِ دولت باکو می‌دهد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا