آذربایجاناخبارایرانترکیه

همایش پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان برگزار شد

همایش پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان با شرکت مداحانی از جمهوری آذربایجان و ترکیه یکشنبه شب در دانشگاه تبریز برگزار شد

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، رئیس دانشگاه تبریز در این همایش گفت: عملکرد این دانشگاه تنها در پرورش دانشجو از نظر علمی خلاصه نمی شود، زیرا که دانشجویان دانشگاه تبریز در زمینه فرهنگی و سیاسی نیز پیشرو هستند.
محمدرضا پورمحمدی با اشاره به سابقه دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز در حوزه ادبیات عاشورایی، اظهار کرد: این دانشکده در طول زمان انسان های بزرگی را پرورش داده که متاسفانه کمتر از علم این بزرگان استفاده شده است.
وی افزود: خادم امام حسین (ع) بودن افتخار ماست، ولی کار اصلی بر عهده ذاکران است که با آثار خود این مکتب را زنده نگه دارند و در سایه وجود چنین کسانی است که فرهنگ عاشورایی در ذهن ها جای گرفته و تبلیغ می شود.
پورمحمدی گفت: یکی از رسالت های جامعه مداحان و ذاکران، تحقق عبودیت و شناخت خداوند است که بازگویی فرهنگ عاشورا و الگو قرار دادن زندگی پیامبران و ترویج آن در جامعه، نمونه ای از این رسالت است.
رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: دین اسلام بر استدلال و عقلانیت استوار است، اما اگر جنبه عقلانی با احساس و عاطفه آبیاری نشود، نمی تواند به رسالت خود عمل کند و این وظیفه مداحان و ذاکران است که عقلانیت را با احساس پیوند زنند و یاد امام حسین (ع) را بر زبان ها جاری کنند.
وی افزود: ما وارد جنگ مذهبی شده ایم و دشمن در عرصه فرهنگی و اخلاقی بسیار تلاش می کند تا باورهای عمیق جوانان را سست و با هجمه فرهنگی و تله های موجود اخلاقیات را بی ارزش کند؛ در این بین وظیفه مداحان است که بخشی از فعالیت خود را برای این حوزه اختصاص دهند.
دبیر این همایش نیز گفت: هویت اصلی ملت آذربایجان فرهنگ عاشورایی است و سایر مولفه های موجود در فرهنگ آذربایجانی فرعیاتی در جهت رسیدن به مولفه اصلی است.
احمد فرشبافیان افزود: در دو سال گذشته با پشتیبانی ریاست دانشگاه تبریز فعالیت های خوبی در این زمینه از جمله مسافرت به کشورهای همسایه انجام گرفته است که در این میان شاهد فرهنگ عاشورایی واحدی بین این کشورها بودیم.
وی گفت: با تکیه بر فرهنگ عاشورایی، می توان بین ملت آذربایجان وحدت ایجاد کرد و زمینه های پیشرفت و ترویج آن را فراهم کرد.
فرشبافیان اظهار کرد: باید با الگوسازی و الگودهی در جامعه، فرهنگ عاشورایی را احیا و مردم را در مقابل شبه فرهنگ های غلط مقاوم کنیم؛ همچنین باید با پاسداشت از ذاکرین و مداحان عاشورایی در مقابل فشارهای زیادی که امروزه در این عرصه وجود دارد، مقابله کنیم.
وی با اشاره به حضور مداحانی از کشور ترکیه و آذربایجان در این همایش گفت: مداحان آذربایجانی با وجود مشکلات زیاد در این همایش حضور پیدا کردند.
همایش پاسداشت ادبیات عاشورایی عصر یکشنبه در تالار وحدت دانشگاه تبریز با حضور جمعی از شاعران و مداحان تبریز و کشورهای آذربایجان و ترکیه برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا