آذربایجاناخبارارمنستانروسیهگرجستانویژه

ریاست لژ و هدایت ماسون های آذربایجان از روسیه می باشد./تصاویر گردهمایی ماسون ها در روسیه

جشن  تاسیس  20 سالگی لژ روسیه  با حضور بزرگترین ماسون های  جهان برگزار گردید.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ویرتوال.آذ،  در این گردهمایی تمام رهبران  ماسون ها از تمام مناطق جهان جمع شده بودند. با وجود اینکه این مراسم به صورت مخفی برگزاری میگردد  ولی آندری بوگدانف سیاستمدار مشهور روسی اخبار و  تعدادی از عکس های این مراسم را در صفحه خود بارگزاری کرده است. بر اساس خبرهای که منابع خبری منتشر کرده اند از تمام نقاط جهان رهبران این گروه در این مراسم شرکت کرده بودند.

در این مراسم  ماسون هایی از کشورهای  فرانسه ،سوئد،آمریکا،استرالیا،گرجستان ،مولداوی،ارمنستان ، اسرائیل ،لتونی ،مالت،رومانی،و حتی از  کشورهای آفریقایی همچون گابن ، جیبوتی نیز  شرکت کرده بودند.

بر اساس اطلاعات بدست آمده دراین گردهمایی، رهبران بزرگ ماسون های جهان از جمله ” جان پیرسرول” رییس بزرگ لژ  فرانسه ،  “جورج سیملر ” رییس لژ استرالیا  و مجری معروف وبزرگ تمامی ماسون های جهان ” توماس جکسون ”  شرکت کرده بودند. بر اساس شواهد این طور به نظر می رسد که به هم خوردن روابط بین غرب وروسیه  هیچ تاثیری در گردهمایی این گروه ایجاد نکرده است.

از دلایل  مهم برگزاری  این مراسم در روسیه انتخاب ریاست لژ  روسیه  بود که طی این مراسم  “آندری بوگدانوف” به مدت 5 سال به عنوان رهبر لژ روسیه  انتخاب شده است.

همچنین در این مراسم مشخص گردید که ریاست لژهای  آذربایجان ، گرجستان وارمنستان نیز از سوی روسیه انتخاب  و تمامی این سه کشور قفقاز جنوبی از سوی لژ روسیه  اداره وهدایت خواهند شد. همچنین در آینده نه چندان دور نیز از سوی لژ روسیه  برای کشورهای قزاقستان ، بلاروس و قیرقیزستان نیز رییس ماسون ها و لژ آنها  انتخاب خواهد شد.

فراماسونری یا فراموشخانه در لغت به معنای (بنّای آزاد) یا (معماران آزاد) است. این سازمان، ماهیتی مخفی، پیچیده نهان – روشانه و مخوف دارد. اگر چه فراماسونرها برای خود پیشینهٔ بسیار بسیار قدیمی تاریخی جعل می‌کنند، اما با توجه به مدارک در اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هیجدهم بوجود آمده‌است. فراماسونری به لحاظ تشکیلاتی، حاصل تغییر صورت یافتن اصناف قرون وسطایی معماران و بنایان انگلیسی و فرانسوی است که در قرن هیجدهم کاملاً از حالت یک صنف خارج شده و با تکیه بر ایدئولوژی لیبرالی و حمایت‌های گستردهٔ بورژواهای اروپایی به بازوی سازمانی بورژوازی اروپا (به تعبیر دقیق تر، نخستین بازوی سازمانی بورژوازی لیبرال غرب) تبدیل شدند. فراماسون‌ها در مراکزی تجمع می‌کردند که آن را (لُژ) می‌نامیدند. در ژوئن ۱۷۱۷ چهار لژ بزرگ در لندن با هم تجمع کردند و اولین لژ بزرگ فراماسونری جهان را بوجود آوردند. به سال ۱۷۲۳ اولین کتاب (اساسنامه فراماسونری) به وسیلهٔ دکتر (آندرسن) تحت نظر لژ بزرگ منتشر گردید. در سال ۱۷۶۳ لژ بزرگ اسکاتلند تشکیل گردید. فرماسونری جمع کانون‌های برادری گسترده‌ای در جهان است. این کانون‌ها ریشه‌های بسیار کهنی در اروپای غربی دارند. فراماسونری دارای یک سیستم مدیریت فراگیر جهانی نیست و ارتباط میان فراماسونری‌های گوناگون تنها توسط خود دو لژ انجام می‌شود. واژه فراماسونری احتمالا از freestone mason گرفته شده. freestone mason را در انگلیسی به معنی بنّای آزاد می‌دانند. کسی که عضو فراماسونری است فراماسون یا ماسون نامیده می‌شود، و ساختمانی که مرکز فعالیت ماسون‌هاست لژ نامیده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا