آذربایجاناخبارایران

مراسم رونمایی و تقدیر از عوامل ساخت و تهیه فیلم “جهد ” با موضوع فرهنگ عاشورایی در سالن اجتماعات شهریار رایزنی فرهنگی باکو برگزار شد.

روز چهارشنبه 20 خرداد و همزمان با ولادت حضرت رقیه (س) مراسم رونمایی و تقدیر از عوامل تهیه و ساخت فیلم “جهد ” با حضور علاقمندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و برخی از هنرمندان جمهوری آذربایجان در سالن اجتماعات شهریار رایزنی فرهنگی باکو برگزار گردید.

در این مراسم که هیاتی از اساتید دانشگاه تبریز و همچنین تعدادی از هنرمندان سینمای جمهوری آذربایجان در آن حضور داشتند ابتدا سید ابراهیم ابراهیمی رایزن فرهنگی کشورمان در باکو با اشاره به تاریخچه ساخت فیلم و سریال های دینی و تاریخی، ژانر دینی و تاریخی را یکی از حساسترین و مشکل ترین ژانر های موجود در ساخت فیلم و سریال دانست. وی با اشاره به تاثیر سینما در توسعه فرهنگ و مختصات سینمای دینی، با توجه به شرایط موجود دنیا افزود: امروزه بیش از هر زمان دیگر جوامع بشری و خصوصا جوانان تشنه حقیقت و دین هستند لذا با وجود جریانهای مسموم در دنیا که تمام امکانات خود را صرف تخریب دین و حقیقت می نمایند ساخت اثر معنوی و دینی بسیار ضروری و قابل تحسین است. ایشان در ادامه با تقدیر و تشکر از عوامل ساخت فیلم اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد آثار فاخرتری از ماهر درویش کارگردان آذری فیلم جهد باشیم .

بعد از سخنرانی رایزن فرهنگی باکو انور ابلوچ از کارگردانان معروف جمهوری آذربایجان با تقدیر و تشکر از اقدام پسنده کارگردان در انتخاب سوژه دینی، ساخت اینگونه فیلم ها را در برهه حاضر بسیار خطیر و پر مشقت دانست. وی فیلم اخیر ماهر درویش را یکی از کارهای برجسته ایشان برشمرد و برای ایشان آرزوی سلامتی نمود.

د کتر صبوری از میهمانان ایرانی حاضر در مراسم و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، سخنران بعدی بود، ایشان گفت: من بعد از دیدن این فیلم به نوعی آرامش رسیدم، در این فیلم ستیز حق با باطل دیده می شد که این تفکر نه تنها از دیرباز وجود داشته بلکه در دوره معاصر نیز وجود دارد در این فیلم تقابل بین افکار است و آخر این فیلم انسان را به تفکر دینی فرو می برد و من از آقای ماهر درویش تشکر و قدردانی میکنم.

ماهر درویش کارگردان فیلم نیز طی سخنانی با تشکر از رایزن و وابسته فرهنگی برای برگزاری چنین مراسمی به برخی از ابعاد ساخت فیلم و اتفاقات موجود پرداخت و ساخت اینگونه فیلمها را بعنوان وظیفه معنوی و انسانی هر کارگردان  متعهد دانست و گفت امیدوارم بتوانم در ادامه فیلمهائی از این قبیل تهیه و بسازم.

در پایان این مراسم لوح یاد بود و هدایایی به کارگردان و برخی از عوامل و دست اندرکاران فیلم جهد از سوی رایزن فرهنگی کشورمان در باکو اهدا گردید و ازسوی موسسه آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز نیز نشان آن دانشگاه به کارگردان فیلم تقدیم و همچنین از ایشان جهت حضور در مراسم شعر آیینی که در تبریز برگزار خواهد شد به عنوان میهمان ویژه دعوت بعمل آمد.

قبل از نمایش فیلم به مناسبت ایام اشعبانیه و ولادت حضرت رقیه (س)  سید رحیم و حاجی سیار از شعرای بنام جمهوری آذربایجان در وصف امام حسین و دختر گرامی آن حضرت اشعار بسیار زیبایی سرودند و سپس دو تن از مداحان بنام نیز قطعات زیبایی را بصورت موسیقی ارایه نمودند.

لازم به یادآوری است فیلم جهد به کارگردانی ماهر درویش که در این مراسم به نمایش درآمد روایت نوجوانی امروزی در آذربایجان است که در مسیر تجدد قدم برمی دارد و در حادثه ای در ایام محرم  به کما رفته و سر از کارزار کربلا در می آورد و شاهد برخی از صحنه های حادثه کربلا  می شود و پس  از به هوش آمدن مسیر وی به کلی دگرگون شده و راه دینداری و حقیقت را برای خود برمیگزیند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا