آذربایجاناخبارایران

شب شعر فاطمی با حضور جمعی از شعرای ایرانی و آذربایجانی در رایزنی فرهنگی سفارت ج. ا. ایران در باکو برگزار گردید.

در آستانه ولادت حضرت زینب (س) و با توجه به نزدیک شدن به ایام شهادت مظلومانه دخت پیامبر اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام ا… علیها مراسم شب شعرفاطمی با حضور حجه الاسلام و المسلمین اجاق نژاد نماینده ولی فقیه در ج. آذربایجان، دکتر ابراهیمی رایزن فرهنگی سفارت ج. ا. ایران در باکو، هشت تن از شعرای ایرانی اعزامی از سوی بخش بین الملل جشنواره شعر فجر و جمعی از شاعران آذری عضو مجمع الشعرا و انجمن ادبی واحد و شاعره های عضو انجمن مهستی آذربایجان و نیز علاقمندان به شعر و ادب فارسی روز دوشنبه 4/12/ 1393در محل سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی سفارت ج. ا. ایران در باکو برگزار گردید.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید آغاز شد و سپس دکتر ابراهیمی رایزن فرهنگی سفارت ج. ا. ایران در باکو ضمن خوش آمد گویی به میهمانان ایرانی و آذربایجانی، برگزاری این گونه مراسم ها را اقدام مثبت در نزدیکی فرهنگی دو کشور خواندند و گفتند که حضرت آیت ا… خامنه ای رهبر معظم انقلاب همانند حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار ج. ا. ایران شاعر هستند و طبق سنت هر ساله در محفلی صمیمی شاعران در محضر رهبر انقلاب اشعار خود را قرائت می کنند که کلیپی از دیدار شاعران اذری که در محضر معظم له شعر می خوانند و نیز ابیاتی از اشعار آذری که توسط مقام معظم رهبری خوانده می شود تقدیم محضر شما عزیزان خواهد گردید. رایزن فرهنگی کشورمان در پایان فرا رسیدن ولادت حضرت زینب (س) را به همه حضار تبریک گفته و روایتی از امام سجاد(ع) در مورد حضرت زینب(س) که ایشان را عالمه غیر معلمه می خوانند را بیان نمود.

اجرای برنامه را پروفسور شاهین فاضل بعهده داشت و هیئت رئیسه متشکل از شعرای ایرانی و آذری در جایگاه مستقر شدند و کلیپ شعر خوانی شعرای آذری زبان در محضر مقام معظم رهبری به نمایش گذاشته شد که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

در ادامه حجه الاسلام و المسلمین اجاق نژاد نماینده ولی فقیه در ج.آذربایجان ضمن قرائت شعری از استاد عسگر شاهی شاعر اهل بیت علیهم السلام، به فضایل و سجایای اخلاقی حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره کردند و ایشان را هدیه خداوند به پیامبر(ص) خواندند. وی به نزول رحمت الهی بر بندگان و ضرورت تقرب به بارگاه حضرت ربوبی اشاره و نقش زمان ومکان در استجابت دعا را توضیح دادند. نماینده ولی فقیه در ج. آذربایجان در پایان قطعه شعری در مدح حضرت فاطمه زهرا (س) قرائت کردند.

سپس رافیق شیروانی رئیس انجمن ادبی واحد آذربایجان ضمن تاکید بر اهمیت گسترش هر چه بیشتر روابط فرهنگی دو کشور ایران و آذربایجان به اهمیت دیپلماسی مردمی در توسعه روابط کشورها اشاره نموده و نقش آنرا از دیپلماسی سیاسی برتر دانستند.

در ادامه آقایان ناصر فیض از شعرای بنام کشورمان و حاج یاشار جاهد از شعرا و مداحان اهلبیت علیهم السلام آذربایجان اشعار خود را برای حضار قرائت نموده و ابیاتی از اشعار خود در مدح و ثنای حضرت زینب (س) را برای حضار خواند.

در ادامه آقایان اسماعیل امینی، سهرابی نژاد، حسین اسرافیلی، سلمانی، مهدی نظری، رضا شیبانی و خانمها فریده لمان، گله مایل عزیزوا و حاجیه خانم سیمو زر باخشلی به شعرخوانی پرداختند.

در خاتمه این مراسم به مراودات و رفت و آمدهای شعرا و ادبای دو کشور ایران و آذربایجان تاکید شد و با در نظر گرفتن تاریخ، ادبیات و زبان مشترک، همگرایی بین شاعران دو کشور را در گسترش و توسعه فرهنگ دینی در آذربایجان بسیار مهم و تاثیر گذار خواندند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا