آذربایجاناخبارعمومیفیلم

گرامیداشت یاد قربانیان حادثه ۲۰ ژانویه در جمهوری آذربایجان / فیلم

مردم و دولت جمهوری آذربایجان یاد و خاطره جان باختگان حادثه بیستم ژانویه سال ۱۹۹۰ میلادی این کشور را گرامی داشتند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از باکو، اقشار و طبقات مختلف مردم آذربایجان روز دوشنبه با برپایی آیین‌های ویژه، قرائت فاتحه و نثار شاخه‌های گل بر مزار کشته شدگان راه استقلال و آزادی این کشور، از مقام آنان تجلیل کردند.

الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان، مقامات لشگری و کشوری، سفیران و نمایندگان رسمی کشور‌های مختلف در باکو نیز امروز همزمان با سالروز حادثه ۲۰ ژانویه در مزار جان باختگان این حادثه حاضر شدند و به آنان ادای احترام کردند.
سرپرست رییس حزب اسلام جمهوری آذربایجان هم با جمعی از اعضای این حزب با حضور در مزار جان باختگان این حادثه یاد و خاطره آن‌ها را گرامی داشتند.
حادثه ۲۰ ژانویه سال ۱۹۹۰ میلادی یکی از خونبارترین حوادث در تاریخ معاصر جمهوری آذربایجان به شمار می‌رود.
در سال ۱۹۹۰ میلادی ارتش شوروی برای سرکوب اعتراضات مردمی به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان و شهر‌های دیگر حمله کرد که بر اثر این حمله ۱۴۷ غیرنظامی کشته، ۷۴۴ نفر مجروح و ۸۴۱ نفر نیز بازداشت شدند.
همه ساله صد‌ها هزار نفر از مردم جمهوری آذربایجان در روز عزای عمومی ۲۰ ژانویه در خیابان «شهدا» محل دفن قربانیان این حادثه حاضر شده و با نثار گل بر مزار جانباختگان، یاد آن‌ها را گرامی می‌دارند.
روز ۲۰ ژانویه در جمهوری آذربایجان، روز عزای عمومی است و به همین مناسبت برنامه‌های مختلفی در گرامیداشت خاطره جان باختگان این حادثه در مناطق مختلف این کشور برگزار می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا