آذربایجاناخباراردبیلایرانعمومی

کتاب شرح زندگی و تعالیم عرفانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی رونمایی شد

کتاب “شرح صفا” شامل زندگی و تعالیم عرفانی شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی به تألیف امیر رجبی در اردبیل رونمایی شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،آئین رونمایی از کتاب “شرح صفا” زندگی و تعالیم عرفانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی  به تألیف امیر رجبی  با حضور مسئولان استانی، هنرمندان و اقشار مختلف مردم در نگارخانه خطایی اردبیل رونمایی شد که این کتاب بعد از ترجمه در کشورهای همسایه نیز عرضه می‌شود.

همزمان با این مراسم به دنبال کسب عنوان برتر کشوری موزه چینی خانه، دو اثر نفیس از گنجینه موزه شیخ‌صفی الدین اردبیلی که شامل خنجر شاه عباس صفوی و قرآن فاخر اهدایی شاه عباس صفوی به آستان شیخ صفی‌الدین اردبیلی معرفی، و از میراث داران فرهنگی نیز تجلیل شد.

اختصاص اعتبار ویژه برای ساماندهی شهر یئری

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در آئین رونمایی از کتاب شرح صفا، شرح زندگی و تعالیم عرفانی شیخ صفی الدین اردبیلی اظهار داشت: پایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی جزء ۳۱ پایگاه جهانی در کشور  محسوب می‌شود که متاسفانه تا به امروز، کتابی جهت معرفی این مجموعه جهانی تالیف نشده بود که خوشبختانه با پیگیری و تلاش همکاران در مجموعه میراث فرهنگی شاهد رونمایی از این اثر فاخر فرهنگی هستیم.

نادر فلاحی با بیان اینکه کتاب شرح صفا در راستای معرفی مجموعه میراث جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی نقش مؤثری خواهد داشت، گفت: رونمایی از این کتاب در بازیابی هویت ملی و منطقه‌ای نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی افزود: علاوه بر رونمایی از کتاب نیز دو اثر فاخر فرهنگی، شامل خنجر شاه عباس صفوی و قرآن فاخر اهدایی شاه عباس صفوی به آستان شیخ صفی‌الدین اردبیلی نیز در این مراسم رونمایی می‌شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به اینکه میراث فرهنگی استان طی سالجاری در حوزه‌های مختلف موفقیت چشمگیری داشته است، تصریح کرد: خوشبختانه در حالی حراست و حفاظت از آثار تاریخی استان اردبیل در برنامه اصلی این اداره کل قرار دارد که موزه باستان شناسی و موزه چینی خانه بقعه شیخ صفی به عنوان موزه برتر کشور انتخاب شده است.

فلاحی در رابطه با مطالبه گسترده مردمی جهت ساماندهی شهر یئری بیان کرد: با تلاش نماینده ولی‌فقیه در استان و پیگیری‌های استاندار اردبیل امتیازات و اعتبارات ویژه‌ای برای ساماندهی این مجموعه اختصاص خواهد یافت.

وی گفت: دیدگاه این اداره کل توسعه گردشگری استان از شمال تا جنوب است که امیدواریم با  تعریف پروژه‌های جدید بتوانیم در جهت توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال نقش مهمی ایفا کنیم.

ترجمه و انتشار کتاب شرح صفا در ترکیه و جمهوری آذربایجان

رئیس حوزه هنری استان اردبیل و مؤلف کتاب شرح صفا نیز در این مراسم اظهار داشت: تألیف کتاب شرح صفا، با موضوع شرح زندگی و تعالیم عرفانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی در راستای معرفی و شناساندن هرچه بهتر زندگی و عرفان این شخصیت برجسته تاریخ ایران و تشیع بوده است.

امیر رجبی گفت: عرفان شیخ صفی‌الدین اردبیلی بر مبنای تعالیم دینی بوده و نقش این عالم برجسته، در توسعه تشیع در علوم دینی در تاریخ ایران بسیار برجسته است که امیدواریم این رونمایی از کتاب، آغازی برای انجام فعالیت‌های دیگر برای معرفی شیخ صفی‌الدین اردبیلی باشد.

وی افزود: انتشار کتاب “شرح صفا” از طرف یک مجموعه بسیار حرفه‌ای به انجام رسیده و خوشبختانه شاهد فروش و استقبال بسیار مناسب مردم از این کتاب بودیم که باید بتوانیم این کتاب را که معرف زندگی و تعالیم عرفانی شیخ‌صفی الدین اردبیلی است، در سایر استانهای کشور نیز عرضه کنیم.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل تصریح کرد: ترجمه و انتشار این کتاب در کشورهای همسایه از جمله ترکیه و جمهوری آذربایجان در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم زندگی و عرفان شیخ صفی‌الدین اردبیلی را در خارج از مرزها نیز معرفی کنیم.

لزوم مشارکت جوانان در فعالیت های خانه فرهنگ و هنر

رئیس هیئت مدیره خانه فرهنگ و هنر اردبیل نیز در این مراسم اظهار داشت: خانه فرهنگ و هنر اردبیل با تلاش فرهیختگان استان راه اندازی شده که برای توسعه و رونق فعالیت‌های این مجموعه نیازمند مشارکت و حضور فعال جوانان و هنرمندان استان اردبیل هستیم.

جامعی گفت: خانه فرهنگ و هنر اردبیل در راستای مقابله با تهاجم‌های فرهنگی و تحریف رویدادهای تاریخی مصمم بوده و امیدواریم که مسئولان و اندیشمندان استان اردبیل نیز در کنار فعالان این عرصه بوده و از آن‌ها حمایت کنند.

وی افزود: چنانچه در توجه به هویت و فرهنگ گذشته خود دچار غفلت شویم، تاریخ گهربار و وزین منطقه به دست فراموشی سپرده خواهد شد و در مقابل تاریخ جدید و جعلی که هویت تک به تک افراد جامعه را مورد هدف قرار می‌دهد، برای عموم جامعه تحمیل خواهد شد.

منبع:تسنیم

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا