آذربایجاناخبارعمومی

کاهش استخراج نفت جمهوری آذربایجان از میادین نفتی خود در خزر

در شش ماه سال جاری میلادی استخراج نفت در جمهوری آذربایجان ۱۸ میلیون و ۷۶۰ هزار تن بوده که در مقایسه با زمان مشابه یک سال قبل ۳ درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از کمیته دولتی آمار جمهوری آذربایجان، در نیمه اول سال جاری میلادی بخش عمده نفت جمهوری آذربایجان در سه میدان نفتی «آذری، چراغ و گونشلی» واقع در دریای خزر استخراج شده است.

جمهوری آذربایجان میادین نفتی «آذری، چراغ و گونشلی» را از سال ۱۹۹۴ میلادی با همکاری کنسرسیومی از شرکت های نفتی خارجی به پیمانکاری شرکت بریتیش پترولیوم توسعه می دهد.

این گزارش دلیل کاهش استخراج نفت در جمهوری آذربایجان را توقف استخراج در یکی از سکوهای میدان «آذری» اعلام کرده است.

بنا به این گزارش، جمهوری آذربایجان همچنین در شش ماه سال جاری میلادی ۱۲ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در میادین دریایی و خشکی خود استخراج کرده که در مقایسه با زمان مشابه یک سال قبل ۳۵ درصد بیشتر بوده است.

این گزارش می افزاید، آغاز اجرای فاز دوم توسعه میدان «شاه دنیز» در دریای خزر موجب افزایش حجم استخراج گاز طبیعی در سال جاری در جمهوری آذربایجان شده است.

جمهوری آذربایجان از سال ۱۹۹۶ میلادی میدان «شاه دنیز» را در همکاری با کنسرسیوم شرکت های خارجی با پیمانکاری شرکت بریتیش پترولیوم توسعه می دهد و شرکت ملی نفت ایران نیز ۱۰ درصد سهم در این طرح انرژی دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا