اخبارعمومیگرجستان

کارشناس و پژوهشگر آمار گرجستان: در صورت تداوم کاهش زاد و ولد و مهاجرت‌های گسترده نتایج وحشتناکی برای این کشور رقم خواهد خورد

کارشناس و پژوهشگر آمار گرجستان گفت: اگر تدابیر لازم برای افزایش میزان ازدواج و زاد و ولد در گرجستان صورت نگیرد و از مهاجرت‌های گسترده جلوگیری نشود، در چهل سال آینده بسیاری از مناطق شهری و روستایی این کشور به مناطق خالی از سکنه تبدیل خواهند شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، «آنزور توتادزه» کارشناس و پژوهشگر آمار گرجستان، اظهارات قابل تأملی در مطبوعات این کشور ارائه می‌دهد، به طوری که در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود اعلام کرد: آمارهای رسمی از تغییر بافت جمعیتی گرجستان نشان می‌دهد که این کشور با فلاکت بزرگی در سال‌های آینده مواجه خواهد بود و کاهش زاد و ولد و مهاجرت‌های گسترده نتایج وحشتناکی برای گرجستان رقم خواهد زد.

«توتادزه»، با اشاره به اینکه میزان زاد و ولد در گرجستان به کمتر از میزان مرگ و میر رسیده است، هشدار داد: اگر فکر اساسی برای افزایش میزان ازدواج و زاد و ولد در گرجستان صورت نگیرد و از مهاجرت‌های گسترده جلوگیری نشود، به مرور زمان بسیاری از مناطق شهری و روستایی به مناطق خالی از سکنه تبدیل خواهند شد.

پیش‌بینی «آنزور توتادزه» در کتاب «توسعه دموگرافیک گرجستان» در مورد این که کدام استان گرجستان در چند سال آینده خالی از سکنه خواهد شد، به شرح زیر است:

راچا-لچخومی و کومو سوانتی: ۲۲ سال

سامگرلو-زمو سوانتی: ۲۹ سال

آجارستان: ۳۲ سال

ایمرتی: ۳۹ سال

متسختا-متیانتی: ۴۰ سال

سامتسخه-جاواختی: ۴۴ سال

کاختی: ۴۷ سال

کومو کارتلی: ۴۷ سال

گوریا: ۴۹ سال

شیدا کارتلی: ۶۷ سال

آمارهای رسمی از ترکیب جمعیتی گرجستان در سال ۱۸۹۷ میلادی نشان می‌دهد که تعداد کودکان در آن سال ۷۰۴ هزار نفر بیشتر از پیرها بود اما این آمار در سال ۱۹۸۹ به ۳۰۰ هزار نفر و در سال ۲۰۱۵ به ۶۹ هزار نفر کاهش یافته است.

«توتادزه» معتقد است که بخشی از جمعیت گرجستان در ۲۵ سال گذشته به منظور کسب درآمد به کشورهای خارجی مهاجرت کرده‌اند که روند بازگشت آن‌ها به گرجستان پس از پیر شدن آغاز شده است که بدین ترتیب تعداد جمعیت پیر این کشور به بیش از یک میلیون نفر خواهد رسید.

بر اساس آمارهای رسمی پیش‌بینی می‌شود که میزان زاد و ولد در گرجستان در سال‌های آینده هم کمتر شود، چراکه میزان تولد نوزادان دختر در این کشور در سال‌های ۱۹۹۰ الی ۲۰۰۰ میلادی دو برابر کمتر از سال‌های ۱۹۸۰ الی ۱۹۹۰ میلادی است.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که اگر تعداد نوزادان متولد شده در گرجستان در سال جاری ۴۹ هزار نفر باشد، این تعداد در ۶ سال آینده به ۳۵ هزار نفر کاهش خواهد یافت.

گفتنی است که در سال‌های گذشته در منطقه قفقاز از هر سه نفر یک نفر گرجی بودند اما اکنون این آمار به نفع کشورهای همسایه گرجستان تغییر یافته است.

کارشناسان، این کاهش شدید جمعیت در گرجستان را تأثیر منفی فقر و مشکلات اقتصادی بر اقشار مختلف به ویژه در مناطق روستایی گرجستان ارزیابی کرده‌اند. از سوی دیگر، تیرگی شدید روابط تفلیس و مسکو سبب شده است، گرجستان پتانسیل‌های سودآور اقتصادی با روسیه، فرصت صادرات محصولات کشاورزی و تولیدی به این کشور و درآمدهای ارزی حاصل از این بخش را از دست بدهد.

دلیل دیگر افت پرشتاب جمعیت حاضر در گرجستان، مهاجرت بسیاری از جوانان به خارج از جمله ترکیه، یونان و کشورهای اروپایی با هدف یافتن‌های فرصت‌های کاری اعلام شده است. زیرا بر اساس آمارهای رسمی در سال گذشته میلادی کمتر از ۶۰ درصد جمعیت فعال گرجستان شغل داشتند که با توجه نبود افق اقتصادی، این وضعیت می‌تواند بدتر شود.

مهاجرت دامنه‌دار دختران و پسران نوجوان گرجستانی به خارج سبب شده است، اکنون بیشتر جمعیت این کشور را افراد سالمند یا ناتوان از انجام کار تشکیل دهند.

جامعه شناسان تأکید می‌کنند؛ اگر گرجستان بخواهد موجودیت خود در قفقاز را حفظ کرد بایستی تدابیری بیندیشد که تعداد آمار ازدواج افزایش یافته و هر خانواده حداقل صاحب سه فرزند شوند.

آن‌ها معتقدند که گرجستان برای برون‌رفت از این بحران نیاز به هزینه ۵۰۰ میلیون لاری (واحد پول گرجستان) دارد.

لازم به ذکر است: دولت گرجستان در سال ۲۰۱۴ و در پی وخیم‌تر شدن اوضاع جمعیتی این کشور قانونی تصویب کرد که بر اساس آن برای فرزندان سوم و به بعد، به مدت دو سال ماهیانه مبلغ ۱۵۰ لاری به خانواده‌های آن‌ها بپردازد. اما این مبلغ نتوانست خانواده‌های گرجی را تشویق به فرزند آوری کند. همچنین مرخصی زایمان در این کشور از ۴ ماه به ۶ ماه افزایش یافت.

دولت گرجستان در نظر دارد که مبلغ تشویقی برای فرزند آوری در این کشور را از ۱۵۰ لاری به ۳۰۰ لاری و مدت پرداخت آن را از ۲ سال به ۱۰ سال افزایش دهد.

همچنین بر اساس آمار رسمی گرجستان تعداد نژادهای مختلفی که در گرجستان زندگی می‌کردند با کاهش قابل‌ ملاحظه در ۳۰ سال اخیر مواجه شده است. به طوری که در سال ۱۹۸۹ میلادی تعداد روس‌ها در گرجستان ۴۳۱ هزار نفر، یونانی‌ها ۹۵ هزار نفر، یهودی‌ها ۵۵ هزار نفر و ارمنی‌ها ۲۸۰ هزار نفر بودند. اما این آمار در سال جاری میلادی به شرح زیر کاهش یافته است:

روس ها: ۲۶ هزار نفر

یونانی ها: ۵ هزار نفر

یهودی ها: ۱ هزار نفر

ارمنی ها: ۷۰ هزار نفر

گفتنی است؛ گرجستان در سال ۱۹۹۱ با فروپاشی شوروی به استقلال دست یافت و با ۶۹ هزار و ۹۰۰ کیلومترمربع به عنوان کشوری اروپایی-آسیایی در منطقه قفقاز بین دریای خزر و دریای سیاه هم‌مرز روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه قرار دارد که بخش غربی آن نیز در کناره دریای سیاه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا