آذربایجاناخباراردبیلارمنستانایرانعمومیقره باغقره باغ

کارشناس مسائل قفقاز: امنیت و ثبات آذربایجان به منزله امنیت و ثبات ایران است

محمدرضا کفاش جمشید گفت: امنیت و ثبات آذربایجان به منزله امنیت و ثبات ایران است و به همین دلیل نمی‌توان قره باغ را در حوزه منافع ملی کشور ندانست.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، دکتر محمدرضا کفاش جمشید ظهر امروز در همایش بین المللی قره باغ به منظور تبیین و تشریح وضعیت منطقه قره باغ در جنگ دوم در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل گفت: مناقشه قره باغ از دریچه منافع جمهوری اسلامی ایران نیازمند بررسی است. منطقه قره باغ داخل خاک جمهوری آذربایجان است و هیچ ارتباطی با خاک ارمنستان ندارد. قبل از جنگ به دلیل تغییرات جمعیتی قره باغ به نفع ارامنه، ارامنه درخواست استقلال یا الحاق به ارمنستان را داشتند.

محمدرضا کفاش جمشید با بیان اینکه دولت آذربایجان این موضوع را قبول نکرد و جنگ آغاز شد، اضافه کرد: حتی میانجیگری‌ها هم بی‌نتیجه می‌ماند و سال 92، با ورود گروه مینسک، در منطقه طی سال 94 آتش بس اعلام می‌شود.

به گفته کفاش جمشید با وجود اعلام آتش بس مرتب درگیری نظامی را شاهد هستیم و در وضعیت فعلی نیزبا توجه به ابعاد درگیری‌ها شاهد جنگی تمام عیار هستیم.

این کارشناس متذکر شد: قره باغ جزو لاینفک خاک جمهوری آذربایجان است و این موضوع غیر قابل انکار است. از سویی آذربایجان کشوری مسلمان است و قره باغ خاک اسلام محسوب می‌شود.

وی با اشاره به مرز مشترک ایران و آذربایجان تاکید کرد: امنیت و ثبات آذربایجان به منزله امنیت و ثبات ایران است و به همین دلیل نمی‌توان قره باغ را در حوزه منافع ملی کشور ندانست.

کفاش جمشید افزود: جمهوری اسلامی ایران با  4 قطعنامه صادره شورای امنیت همراهی کرده است و احقاق حق آذربایجان را تائید می‌کند. کارنامه ما روشن و قابل دفاع است اما روشنگری نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح اقدامات ایران از 30 سال گذشته تاکنون پرداخت و گفت: در جنگ اول قره باغ، ایران کمک های بسیاری به جمهوری آذربایجان کرد به طوری که علاوه بر ارسال تسلیحات نظامی بنا به درخواست دولت این کشور، از کمک های مالی و معیشتی نیز دریغ نکرد و با اعزام مستشاران نظامی به این کشور، به رزمندگان جمهوری آذربایجان نیز آموزش نظامی داد و به آوارگان و پناهجویان آذربایجانی متواری از منطقه درگیری قره باغ در حاشیه رود ارس اسکان داد که بسیاری از موارد ذکر شده بصورت سند در نشریات و مطبوعات آن دوران موجود است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا