آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیمصاحبه

کارشناس مسائل امنیتی ترکیه‌: پایه‌های علمی کشورهای اسلامی هدف ترور صهیونیست‌ها است

یک کارشناس مسائل امنیتی ترک با اشاره به نقش موساد در ترور شهید «محسن فخری زاده»، گفت که پیشرفت ایران تاثیری منفی بر سیاست آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه دارد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری تسنیم، عصر روز جمعه هفتم آذر ماه، عناصر تروریستی حمله ای را علیه «محسن فخری زاده» رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران انجام داده و او را به شهادت رساندند.

در همان ساعات اولیه این رویداد مقامات ایران، وجود نشانه هایی دال بر نقش رژیم اسرائیل در این حمله تروریستی را مطرح کردند.

 از طرفی بسیاری از کارشناسان بین المللی معتقدند این اقدام توسط اتاق فکر آمریکا – اسرائیل انجام شده است.

اما نکته جالب توجه این است که در سال های اخیر دانشمندان بسیاری از کشورهای مسلمان به خصوص ترکیه، مصر، عراق، تونس و فلسطین نیز ترور شده اند. این موضوع نشان می‌دهد برخی کشورها و رژیم صهیونیستی، پایه های علمی کشورهای اسلامی را مورد هدف قرار داده اند.

خبرگزاری تسنیم با هدف بررسی انگیزه و جنبه های مختلف این ترور، گفتگویی را با دکتر«ایمبات موغلو» کارشناس مسائل امنیتی انجام داده است که در ادامه می خوانیم:

تسنیم: محسن فخری زاده، دانشمند برجسته هسته‌ای ایران عصر جمعه در یک حمله تروریستی به شهادت رسید. با توجه به ترور برخی از دانشمندان ایرانی طی چند سال اخیر ارزیابی شما از این سلسله جنایات تروریستی چیست؟

موغلو: فعالیت هسته ای ایران، موجب تحریک اسرائیل و رویارویی واشنگتن و تهران شده که با این حمله تروریستی علیه فخری زاده تمام توجهات را  به  سوی ایران، اسرائیل و آمریکا جلب کرده است.

 ترور فخری زاده به عنوان پدر فعالیت هسته ای  و معمار اصلی برنامه های هسته ای ایران، نشان می دهد که این اتفاقی معمولی علیه یک دانشمند نیست. زیرا در بین سال های 2010 و 2012  چهار دانشمند ایرانی به همین شکل ترور شده اند که دولت ایران، اسرائیل را مسئول این اقدامات عنوان کرده بود.

این حملات کاملاً محاسبه شده و در برهه هایی حساس انجام شده است. از وقتی که اسرائیل تاسیس شده برای تضعیف ایران هر نوع بازی سیاسی انجام داده است. به همین دلیل اسرائیل در تقلا است که ایران همیشه درگیر چنین مسائلی باشد.

افراد شاخص و با تجربه موساد مشغول فعالیت در ایران هستند و نه تنها در خاک این کشور بلکه در سوریه نیز علیه قدرت نظامی ایران اقداماتی انجام می دهند.

علی رغم همکاری ایران و روسیه در سوریه و حفاظت حریم هوایی سوریه توسط روسیه، اسرائیل به وسیله جنگنده ها همچنان سعی در مورد هدف قرار دادن نقاط نظامی ایران در سوریه را دارد، این موضوعی قابل تامل است. اسرائیل در حال زمینه سازی برای درگیری نظامی میان ایران و آمریکا است.

تسنیم: مقامات سیاسی ایران و رسانه های خارجی عنوان کرده اند که این حمله تروریستی توسط سازمان اطلاعاتی خارجی اسرائیل(موساد) انجام شده است. اهداف اصلی اسرائیل از این اقدامات تروریستی علیه دانشمندان ایرانی چیست؟

موغلو: مخالفت اسرائیل با فعالیت هسته ای تهران و پشت سر هم ترور شدن دانشمندان ایرانی، از هر بعدی نشان می دهد که پشت پرده این اتفاقات موساد وجود دارد.

 هر چند ردپای آمریکا در این سلسله جنایات تروریستی دیده می شود، اما مقامات واشنگتن، مسئولیت آن را به عهده نمی گیرند.

با اینکه سکوت مبهم اسرائیل همچنان ادامه دارد اما محسن فخری‌زاده تنها دانشمند هسته ای ایرانی بود که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیم در برنامه تبلیغاتی 2 سال پیش خود به زبان آورد و مدعی شد فخری زاده روی برنامه تسلیحاتی اتمی کار می‌کرده است. وی گفته بود “این نام را (محسن فخری زاده) فراموش نکنید”. برای همین، نام نتانیاهو به عنوان فرد پشت پرده ترور این دانشمند ایرانی مطرح است.

همچنین علی رغم شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، او قصد ترک کاخ سفید را ندارد، این نشان می دهد که دست های دیگری در پشت پرده این جنایت وجود دارد، زیرا بایدن بارها در کمپین انتخاباتی اش از بازگشت به برجام سخن گفته است و حالا همزمان شدن ریاست جمهوری بایدن با این اقدام ترویستی نشان می دهد که برخی در پی ممانعت از اهداف توافق هسته ای بایدن هستند.

تسنیم: با نگاه اجمالی به ترور برخی دانشمندان کشورهای اسلامی از جمله کشته شدن 9 نفر از مهندسان پهپادی و جنگنده های اف 16 در کشور ترکیه از سال 2006 تا به امروز، ترور برخی دانشمندان فلسطین، مصر، تونس و… می توان دریافت عاملان اصلی این اقدام بیشتر بر پایه های علمی کشورهای اسلامی تمرکز کرده اند. تحلیل شما در این خصوص چیست؟

موغلو:بسیاری از دانشمندان کشورهای خاورمیانه همانند دانشمندان ایران و ترکیه قربانی چنین ترورهایی بوده اند.

همچنان فوت برخی مهندسان پهپادی ترکیه مشکوک است. فوت شائبه برانگیز سه دانشمند ترک در مسیر چاناک قلعه بر اثر تصادف، فوت 6 فیزیکدان ترک بر اثر سقوط هواپیمایی در جنوب ترکیه که در غنی سازی «توریوم» فعالیت داشتند و یا خودکشی مشکوک سه نفر از کارکنان شرکت صنایع دفاعی «آسلسان» ترکیه جزو مواردی هستند که ماهیت واقعی این اتفاقات همانند اسرار  مانده است.

این تقدیر دانشمندان ترک تغییری نکرده و این تقدیر گریبان گیر جهان اسلام بخصوص ایران، عراق، مصر و فلسطین هم بوده است.

هر زمان جغرافیای اسلامی بخواهد پیشرفت کند و از غرب جلو بزند یک مانعی مقابل آنها قرار می گیرد. اسرائیل از هر حیله ای برای به سرانجام رسیدن پروژه خاورمیانه بزرگ و یا تشکیل دولت اسرائیل استفاده می کند. پیشرفت ترکیه و ایران تاثیر منفی در سیاست اسرائیل و آمریکا در خاورمیانه داشته و در مقابل تاثیری مثبت در فلسطین دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا