آذربایجاناخبارعمومی

کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان: ترامپ در شرایط سختی قرار گرفته است

 توفیق عباس اف، کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان روز شنبه تاکید کرد: تظاهرات اعتراض آمیز گسترده در شهرهای مختلف آمریکا به خاطر نژاد پرستی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری این کشور را در شرایط بسیار سخت قرار داده  است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، توفیق عباس اف در گفت و گوی با خبرنگار ایرنا در جمهوری آذربایجان با اشاره به این که آمریکا در حال حاضر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، افزود: هر گونه اقدامات نسنجیده دولت ترامپ در شرایط ادامه تظاهرات اعتراض آمیز در این کشور، می تواند لطمه جدی به جایگاه رییس جمهوری فعلی آمریکا وارد و مشکلی برای انتخاب مجدد وی در دوره بعدی ایجاد کند.

این کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان تصریح کرد: این تظاهرات اعتراض آمیز مشکلات و نارسایی های موجود در نظام سیاسی و دولتی آمریکا را پررنگ تر و عیان تر کرد و امروزه در جامعه آمریکا موضوع نژاد پرستی و پایمال شدن حقوق سیاه پوستان به امری عادی تبدیل شده است.

عباس اف با اشاره به این که نهادهای رسمی آمریکا نقض حقوق سیاه پوستان و اقدامات خودسرانه علیه آنها را همواره نادیده می گیرند، تاکید کرد: در چنین شرایط و اوضاعی بروز اعتراضات در آمریکا با هر اقدام نسنجیده ای قابل پیش بینی می باشد.

اعتراض‌ها به قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست چهل و شش ساله آمریکایی توسط پلیس شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا وارد دوازدهمین شب خود شده و رسانه‌های آمریکایی، گستردگی این اعتراض‌ها را با تظاهراتی مقایسه می‌کنند که در سال ۱۹۶۸ در پی ترور «مارتین لوترکینگ» رخ داد.

واکنش‌های خشم‌آلود به قتل فلوید ترامپ را با یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ریاست جمهوری‌اش مواجه کرده است و وی خواستار سرکوب اعتراضات شده است. از همین رو، نهادهای مدنی در پی سرکوب معترضان از ترامپ شکایت کردند.

عباس اف همچنین با تاکید بر این که خود دونالد ترامپ فردی نژاد پرست است و سعی دارد آن را مخفی نگه دارد، گفت: اعمال ترامپ نشان دهنده این واقعیت است که وی حامی و محافط منافع سفیدپوستان این کشور می باشد.

این کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان ابراز عقیده کرد که دلیل بروز این اعتراضات علاوه بر عوامل داخلی همچنین نتیجه سیاست ها و اقدامات غیر قانونی دولت آمریکا در خارج از کشور است که اکنون مانند یک بومرنگ به آمریکا منتقل شده است.

عباس اف افزود: در حال حاضر دولت آمریکا سیاست بسیار خطرناکی را در جهان در پیش گرفته است و این سیاست موجب واکنش تند و ناراحتی جدی جامعه جهانی می شود و برخی اقدامات دونالد ترامپ نیز به تنش و اختلافات در نقاظ مختلف جهان دامن زده است.

به گفته وی، اقدام ترامپ در باره خروج از برجام ، اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و تاکید بر تعلق بلندی های جولان سوریه به این رژیم لطمه جدی به جایگاه دولت  فعلی آمریکا وارد کرد و اکنون اعتماد بسیاری از کشورها به واشنگتن از بین رفته است و در حال حاضر در میان خود شهروندان آمریکا نیز اعتراضات نسبت به چنین سیاست های در ارتباط با رییس جمهوری این کشور مشاهده می شود.

عباس اف گفت: دولت آمریکا که در اغلب موارد موازین و حقوق بین المللی را در جهان نقض می کند و نسبت به کشورهای مستقل اعمال زور می کند، سعی دارد تا چنین سیاستی را در داخل کشور نیز به کار گیرد ولی شهروندان آمریکایی حاضر به تحمل این سیاست ها و ادامه آنها نیستند و خواستار حاکمیت  قانون و برابری می باشند.

عباس اف افزود: با وجود این که مسوولان آمریکا درباره تامین حقوق بشر در سطح بین المللی دم می زنند ولی خود در داخل این کشور بیش از همه این حقوق را علیه شهروندان آمریکایی نقض می کنند و طبیعی است که به دنبال گسترش این دوگانگی و افزایش نقض حقوق مردم در امریکا در حال حاضر شاهد تظاهرات اعتراض آمیز گسترده در شهرهای مختلف آمریکا باشیم.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا