آذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومی

کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان: ایران نمی تواند نسبت به تاسیس سفارت ارمنستان در اسراییل بی تفاوت باشد

توفیق عباس اف، کارشناس سیاسی آذربایجانی گفت: جمهوری اسلامی ایران نمی تواند نسبت به تاسیس سفارت ارمنستان در اسراییل بی تفاوت باشد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، توفیق عباس اف، کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان در مصاحبه با پرتال خبری «آخار.آذ» در خصوص فعالیت سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو در روزهای اخیر، بیانیه های پی در پی سفارت مذکور و اعلام حمایت ایران از حل مناقشه قره باغ در چارچوب تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، گفت: «خواست دولت پاشینیان در رابطه با تاسیس سفارتی در اسراییل و سیاست غرب گرایی نخست وزیر ارمنستان مغایر با منافع ایران است. به همین دلیل، ایران با تغییر موضع خود در رابطه با قره باغ قصد دارد به ارمنستان پیام دهد».

این کارشناس با بیان اینکه در عرض ماه های اخیر مناقشه قره باغ جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی ایران دارد، افزود: «حتی بارها پیشنهاد شد که ایران می تواند یکی از روسای گروه مینسک باشد. علاقه ایران به مناقشه قره باغ و طرح این موضوع در بیانیه های اخیر ایران طبیعی است. این فعالیت تهران را می توان به عنوان جواب به سیاست غربگرای ارمنستان ارزیابی کرد».

به زعم توفیق عباس اف «امروز مناسبات اسراییل ـ آذربایجان مشکل جدی در راه سیاست اشغالگر ارمنستان در منطقه ایجاد کرده است».

از نظر این کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان، «دولت ارمنستان در طول سال های اخیر تلاش های خود در راستای توسعه روابط خود با اسراییل را افزایش داده است. اتفاقی نیست که حتی موضوع تاسیس سفارتی در اسراییل نیز مطرح می شود. مسلم است که این مساله باعث نگرانی (جمهوری آذربایجان) می شود. زیرا، اسراییل یکی از متفقان استراتژیک آذربایجان است. تاسیس سفارت ارمنستان در اسراییل با منافع ایران نیز مغایر است. به احتمال زیاد سفارت ارمنستان در شهر قدس (اشغالی) تاسیس شود. ایران نمی تواند با این مساله موافقت کند. از سوی دیگر، برقراری روابط ارمنستان ـ اسراییل به معنی بسته شدن دروازه شمالی ایران توسط اسراییل است. به همین دلیل، ایران نمی تواند نسبت به این روند بی تفاوت باشد».

به عقیده کارشناسان در مجموع توسعه روابط کشورهای حوزه قفقاز با رژیم صهیونیستی در راستای تامین منافع این رژیم اشغالگر بوده و به نفوذ بیشتر آن در کشورهای منطقه حساس قفقاز جنوبی، منجر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا