آذربایجاناخبارایرانعمومیویژه

مقامات آذری: ایران همیشه به حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان احترام گذاشته است

«فرید شفی اف» رییس مرکز تحلیل روابط بین الملل وابسته به ریاست جمهوری آذربایجان و «علی حسینلی»  معاون اول مجلس ملی جمهوری آذربایجان با اشاره به گزارش برخی رسانه های این کشور درباره طرح احداث سدهای «خداآفرین» و «قیز قلعه سی» بر روی رود ارس، آن را تلاش عده  ای برای ایجاد تنش میان باکو و  تهران خواندند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، برخی رسانه ها در جمهوری آذربایجان به تازگی با انتشار گزارش هایی درباره  توافقنامه امضا شده میان این  کشور و  ایران درباره  احداث سدهای خداآفرین و قیز قلعه سی بر روی ارس مدعی شدند، دولت باکو با ساخت دو دهنه پل بر روی رود ارس از سوی ایران، موافقت کرده است و تهران از این پل ها برای کمک به رژیم تجزیه طلب در منطقه قره باغ کوهستانی استفاده می کند.

این رسانه ها همچنین ادعا کردند این دو سد که از سوی ایران بر روی ارس احداث می شود، می تواند در آینده به جاری شدن سیل در نزدیکی روستاهای مرزی جمهوری آذربایجان منجر شود.

فرید شفعی اف در گفت و گو با پایگاه خبری «حقین» جمهوری آذربایجان با بیان اینکه باکو و تهران در سال ۲۰۱۶ میلادی توافقنامه ساخت سد های خداآفرین و قیز قلعه سی  بر روی رود ارس را امضا کردند، گفت: جای تعجب است که این توافقنامه پس از گذشت چند سال توجه برخی از  نیروهای مخالف دولت را جلب کرده  است.

وی این ادعا را که دولت جمهوری آذربایجان توافقنامه امضا شده با ایران را مخفی نگه داشته است، رد کرد و گفت: عده ای سعی دارند میان  ایران  و جمهوری آذربایجان تنش ایجاد کنند.

شفی اف افزود: به محض اینکه جمهوری آذربایجان فعالیت های بین المللی خود را گسترش می دهد، نیروهای خرابکار گزارش های مغرضانه منتشر می کنند و هدف آنها بدنام کردن کشورمان و تضعیف وحدت در جامعه جمهوری آذربایجان است.

رییس مرکز تجزیه و تحلیل روابط بین الملل جمهوری آذربایجان ادامه داد: ایران با امضای این توافقنامه بار دیگر احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را به نمایش گذاشت.

«علی حسینلی» معاون اول مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز در واکنش به گزارش برخی رسانه های این کشور در باره توافقنامه ساخت سدهای مذکور بر روی ارس، گفت: به نظر می رسد سرعت یافتن کارها در اجرای این طرح، موجب ناراحتی برخی محافل که موضع خصمانه علیه جمهوری آذربایجان دارند، شده است.

حسینلی امضای توافقنامه میان جمهوری آذربایجان و ایران درباره ساخت سدهای خداآفرین و قیز قلعه سی برو روی رود ارس را نتیجه روابط دوستی دو کشور عنوان کرد و افزود: این توافقنامه  امضا شده در سال ۲۰۱۶ میلادی یک سند بین المللی است که تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را به رسمیت می شناسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا