آبخازیااخباراوستیای جنوبیروسیهعمومیگرجستان

پوتین: هرچه در توان داریم برای حمایت از آبخازیا و اوستیای جنوبی به کار می‌گیریم

با گذشت یک دهه از جنگ روسیه و گرجستان، ولادیمیر پوتین به رهبران جمهوری‌های خودخوانده اوستیای جنوبی و آبخازیا گفت، مسکو هر چه در توان دارد انجام می‌دهد تا امنیت آن‌ها را تضمین کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری فرانسه، آناتولی بیبیلف، رییس اوستیای جنوبی و رائول خاجیمبا، رییس آبخازیا ده سال پس از آن که روسیه استقلال آن‌ها را به رسمیت شناخت، برای مذاکره به کرملین رفتند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در نشستی با حضور بیبیلف گفت: ما در تلاشیم تا هرچه در توان داریم برای تضمین امنیت اوستیای جنوبی انجام دهیم و از آن حمایت اقتصادی کنیم.

پوتین افزود: به رغم همه دشواری‌ها، این جمهوری در حال توسعه است.

او همچنین به خاجیمبا گفت: ما برای همکاری با هدف تضمین امنیت آبخازیا اهمیت زیادی قائل هستیم که شامل همکاری در زمینه نیروهای مسلح و امنیت مرزی می‌شود.

گرجستان و مسکو مدت‌ها بر سر طرح تفلیس برای پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو در اختلاف بوده‌اند که این مخالفت‌ها در ۸ اوت ۲۰۰۸ به جنگ داخلی تمام عیاری تبدیل شد.

پس از این جنگ که طی آن صدها سرباز و غیرنظامی از هر دو طرف جان خود را از دست دادند، مسکو اوستیای جنوبی و آبخازیا را به عنوان کشورهایی مستقل به رسمیت شناخت.

این دو منطقه ۲۰ درصد از خاک گرجستان را تشکیل می‌دهند.

گرجستان و متحدان غربی‌اش “محاصره ادامه دار” خاک این کشور از سوی روسیه را محکوم کرده و خواستار تجدید نظر کرملین درباره به رسمیت شناختن آبخازا و اوستیای جنوبی شده‌اند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در دیدار خود از گرجستان، حضور روسیه در منطقه را “یک بی‌عدالتی بزرگ” خواند.

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا