آذربایجاناخبارعمومیقره باغ

پلیس جمهوری آذربایجان از “راهپیمایی بازگشت به وطن” آوارگان قره باغ جلوگیری کرد

­دولت جمهوری آذربایجان از راهپیمایی آوارگان قره باغ به سوی زادگاهشان در بیست و هفتمین سال جدایی قره باغ از جمهوری آذربایجان جلوگیری کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی «راکورس تی وی» گروهی از آوارگان منطقه قره باغ که در جمهوری آذربایجان اسکان یافته اند، قصد داشتند از مسیر “بردع – آق دام ” ، با عنوان ” بازگشت به وطن” ، راهپیمایی و به ناتوانی حکومت جمهوری آذربایجان در آزادسازی قره باغ اعتراض کنند.
این راهپیمایی به ابتکار جمال احمدوف، یکی از مهاجران اجباری روستای “غربند” ناحیه “آق دام ” ترتیب داده شده بود.
جمال احمدوف ۶۶ ساله گفت او پیر و بیمار شده است و ۳۰ سال است که در حسرت وطن خود به سر می برد.
این مهاجر گفت : قصد دارم به وطنم بازگردم و “دنبال کننده هایم ” در شبکه های اجتماعی خودشان خواستند مرا بدرقه کنند.
صبح روز اول سپتامبر ده ها تن در چهارراه “بردع – آق دام” تجمع کرده بودند که در میان آنها “پناه حسین” ، نخست وزیر پیشین جمهوری آذربایجان ، رحیم قاضی اف، وزیر دفاع پیشین و عاکف نقی ، رییس سازمان آزادی قره باغ نیز حضور داشتند.
نیروهای اعزامی پلیس جمهوری آذربایجان مانع از ادامه این راهپیمایی شدند و تجمع کنندگان را به اداره پلیس “بردع” و ” تَرتَر” و ” آق دام” منتقل کردند.
یکی از آوارگان منطقه لاچین به خبرگزاری توران گفت : ” آوارگان بطور کاملا مسالمت آمیز و بدون نقض قوانین تجمع کرده بودند و با پذیرش احتمال کشته شدن، خواهان بازگشت به وطن خود بودند. نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید براساس قوانین بین المللی برای عبور آوارگانی که خواهان بازگشت به وطن خود هستند، دالان امن باز کنند. ما می خواهیم در منازلی که در آن زاده شده ایم، زندگی کنیم.»
پناه حسین و عاکف نقی و شمار دیگری از آوارگان بازداشت شده، از اداره پلیس آزاد شدند. اما، هنوز برخی از بازداشت شدگان در اداره های پلیس نگه داشته شده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا