آذربایجاناخبارعمومیقره باغقفقاز جنوبی

پیشنهاد تاسیس پایگاه نظامی آمریکا در قره باغ از سوی جان بولتون

­پایگاه اینترنتی ” ویرتوالاذ” جمهوری آذربایجان به نقل از منابع روسی نوشت جان بولتون، دستیار امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا در سفر به ایروان پیشنهاد کرده است به منظور کمک آمریکا به حال مناقشه قره باغ و اعمال فشار بر ایران ، پایگاه نظامی آمریکا در قره باغ تاسیس شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی ” ویرتوالاذ” ، سرگئی میخی اف، مدیر ” موسسه همکاری خزر” روسیه در برنامه تحلیلی شبکه ” روسیه ۱ ” با بیان این مطلب گفت : ” انقلاب مخملی در ارمنستان با هدایت آمریکا ایجاد شد. اما اکنون در ارمنستان گفته می شود که تغییر حاکمیت این کشور هیچ ارتباطی با آمریکایی ها نداشته است. اصلا هم این گونه نیست. برقراری حاکمیت قابل مدیریت در ارمنستان از آن جهت برای آمریکا لازم بود که برای اعمال فشار بر ایران پایگاهی در منطقه به دست بیاورد. درست به همین خاطر است که آمریکا فعالیت هایش در زمینه حل مناقشه قره باغ را افزایش داده است. آمریکایی ها طرح خود را در این زمینه دارند و می خواهند تحت پوشش برقراری صلح و استقرار نیروهای صلح بان در قره باغ ، نیروهای خود را در این منطقه برای اعمال فشار بر ایران مستقر کنند. معلوم نیست که ایروان این طرح را قبول خواهد کرد یانه. اما جان بولتون در سفر به ایروان چنین طرحی را مطرح کرده است. ”
از سوی دیگر، به گزارش پایگاه اینترنتی ” ریپورت” جمهوری آذربایجان ، ویلیام گیل، کاردار سفارت آمریکا در باکو در گفتگو با خبرنگاران در شهرستان ” بردع” جمهوری آذربایجان گفت گفتگوها برای حل مناقشه قره باغ تسریع شده است و باور داریم که با سرعت گرفتن گفتگو، طرفین می توانند برای حل مناقشه قره باغ به توافق برسند.
همچنین به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه ” ینی مساوات ” جمهوری آذربایجان ، استیون بلانک ، عضو علمی شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با رسانه های ارمنی درباره پیشنهاد جان بولتون به باکو و ایروان برای خرید تسلیحات از آمریکا بجای سلاح های روسی گفت : ” ظاهرا درها به روی آمریکا ( در قفقاز جنوبی ) باز شده است. واشنگتن می خواهد حضور روسیه در این منطقه را تضعیف و حضور خود را تقویت کند. صحبت کردن در این زمینه هنوز زود است. اما برخی نشانه ها ، احتمال فروش تسلیحات آمریکایی به این کشورها را تقویت می کنند. قبلا آمریکا از روسیه بخاطر فروش سلاح های تهاجمی به دو کشور متخاصم در قفقاز جنوبی انتقاد می کرد. اما اکنون سیاست دولت ترامپ با سیاست امپریالیستی پوتین تفاوتی ندارد. سیاست دولت ترامپ نه برپایه ارزش ها ، بلکه براساس منافع و کسب درآمد ، استوار شده است. “

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا