آذربایجاناخباراردبیلایرانعمومی

پایان دومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی گردشگری سلامت در اردبیل

 دومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو در اردبیل روز چهارشنبه با انتشار بیانیه نهایی پایان یافت.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، بیانیه پایانی این کنفرانس و نمایشگاه که در ۲۲ بند تدوین و به «بیانیه اردبیل» موسوم شده، بر توسعه همکاری اقتصادی و گردشگری به خصوص در حوزه گردشگری سلامت و ابتکار عمل مشترک در این زمینه تاکید کرده است.

دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو از روز گذشته با برپایی ۴۰ غرفه و حضور ۱۵۰ میهمان داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های دائمی اردبیل آغاز شد.

در این کنفرانس قرار شد که ایران و ترکیه نقشه راه همکاری‌های گردشگری سلامت بین کشورهای اکو و مناطق اقتصادی را با همکاری دبیرخانه اکو تدوین کنند.

در این کنفرانس و نمایشگاه که با هدف معرفی توانمندی‌های ایران و استان اردبیل در زمینه اقتصادی و گردشگری و با محوریت گردشگری سلامت و توریسم درمانی برگزار می‌شود، میهمانانی از هشت کشور خارجی حضور یافته اند.

در این کنفرانس قابلیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه و موجود استان اردبیل در حوزه‌های مختلف اعم از گردشگری، صنعتی، کشاورزی، بهداشت و درمان بویژه گردشگری سلامت معرفی شده و بسته‌های سرمایه گذاری در این عرصه‌ها برای شرکت کنندگان داخلی و خارجی ارائه شد.

در این کنفرانس ۱۲ نشست تخصصی برگزار و بیش از ۳۰ فعال و مقام مسئول از کشورهای شرکت کننده در حوزه گردشگری سلامت به سخنرانی تخصصی پرداختند.

همچنین ۳۰ بسته سرمایه گذاری در بخش گردشگری معرفی شده و چند تفاهم نامه همکاری صنعت توریسم بین مقامات و فعالان حوزه گردشگری استان اردبیل با طرف‌های عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان امضا شد.

کشورهای عضو اکو با جمعیت بیش از ۳۳۰ میلیونی فرصت مغتنمی برای استان اردبیل بشمار می‌رود که می‌توان با معرفی قابلیت‌های درمانی و به ویژه طبیعت درمانگر استان، پای گردشگران این کشورها را به استان باز کرد.

ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو هستند.

استان اردبیل که به عنوان میزبان این کنفرانس و نمایشگاه انتخاب شده است، با تعداد ۱۱۸ چشمه آبگرم و معدنی با خواص درمانی متعدد، قطب چشمه‌های آبگرم ایران محسوب می‌شود و مسئولان استان با تشویق به سرمایه گذاری و احداث مجتمع‌های آبدرمانی و مراکز اقامتی و پذیرایی در صدد معرفی این استان به عنوان قطب گردشگری سلامت هستند.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا