آذربایجاناخبارعمومی

ویرتوالاذ: “بی پی ” و پالایشگاه نفت باکو ، نقش مهمی در آلوده سازی باکو و خزر دارند

­رییس اتحادیه اجتماعی دفاع از حقوق کارکنان بخش نفت جمهوری آذربایجان گفت: شرکت نفتی “بی پی” انگلیس و پالایشگاه ها و مجمتع های پتروشیمی جمهوری آذربایجان بارها بخاطر آلوده سازی محیط زیست جریمه شده اند، اما این جریمه ها تاثیری در اصلاح عملکرد این شرکت ها نداشته است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی ” ویرتوالاذ” ، پالایشگاه نفت باکو به علت کهنگی و قدیمی بودن تاسیسات و فناوری اش، نقش مهمی در آلوده سازی هوا و محیط زیست باکو و دریای خزر دارد و همه روزه دود غلیظی از این پالایشگاه به هوا فرستاده می شود.
شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ، سوکار، هزینه نوسازی این پالایشگاه را دو میلیارد دلار برآورد کرده است.
خانم مروارید قهرمانلو ، رییس اتحادیه اجتماعی دفاع از حقوق کارکنان بخش نفت جمهوری آذربایجان می گوید :” طی ۵ سال اخیر شرکت انگلیسی ” بی پی”بخاطر آلوده کردن محیط زیست یک میلیون و ۲۴۰ منات و شرکت سوکار ۵۰۰ هزار منات جریمه شده اند. سوکار بهانه می کند که تجهیزات پالایشگاه نفت باکو کهنه هستند. اتحادیه اجتماعی دفاع از حقوق کارکنان بخش نفت در ماه ژوئیه امسال بخاطر وارد شدن دود سیاه غلیظ به هوا ، در شبکه های اجتماعی هشدار داد که با واکنش وزارت محیط زیست جمهوری آذربایجان مواجه شد. از ساعت ۴ تا ۶ صبح معلوم نیست که چه گازی در هوا پخش می شود که انسان ها نمی توانند در آن فضا نفس بکشند. حدود دو – سه سال قبل، مساله آلودگی روستای ” ان.ز.اس.” NZS و سایر روستاهای اطراف تحقیق شد و ویروسی عجیب در کودکان زیر سه سال در این روستاها آشکار شد. فقط در تابستان امسال، آن کارخانه ۴۰ هزار منات جریمه شده است. در ماه اکتبر نیز مجددا به وزارت محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری آذربایجان شکایت کردیم. درست است که این وزارتخانه بازهم پالایشگاه باکو را جریمه کرد. اما این جریمه ها از جیب مدیران این پالایشگاه هزینه نمی شود. اصلا معلوم نیست که جریمه را می پردازند یانه. در این باره ، وزارت بهداشت جمهوری آذربایجان هم باید به فکر باشد. عاملان آلودگی محیط زیست باید جریمه شوند. ”
وزارت بهداشت جمهوری آذربایجان می گوید از این مساله خبر دارد و هم اکنون کارشناسان این وزارتخانه وضعیت این اراضی را بررسی می کنند و نتیجه به اطلاع عموم خواهد رسید.
وزارت محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری آذربایجان بارها پالایشگاه نفت باکو را بخاطر انتشار دود غلیظ و بوی بد در نتیجه نابسامانی های فنی این پالایشگاه جریمه کرده است. در ماه مه سال جاری ، این پالایشگاه به عنوان شخص حقوقی ۲۰ هزار منات و به عنوان کارخانه سه هزار و پانصد منات جریمه شد.
در ماه سپتامبر نیز کارشناسان وزارت محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری آذربایجان و ” مرکز نظارت بر محیط زیست ” تحقیقاتی را در این زمینه انجام دادند که در نتیجه این تحقیقات مشخص شد آلودگی ها در نواحی اطراف تاسیسات پالایشگاه نفت باکو در منطقه ” بویوک شور” بطور گسترده تری پخش شده است. یافته های کارشناسان وزارت محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری آذربایجان حاکیست در این ناحیه ترکیبات شیمیایی ” اتیل بنزن” ، ” متا زایلین ” ، ” اورتو زایلین ” و ” سولفید هیدروژن” بیش از حد مجاز وجود دارند. وزارت محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری آذربایجان به پالایشگاه نفت باکو در این باره اخطار داده شده است. اما، آلوده سازی محیط زیست باکو همچنان ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا