آذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومیقره باغ

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان: به شرایط فعلی مذاکرات حل مناقشه قره باغ خوشبین نیستم

المار محمدیاراف،  وزیر امور خارجه  جمهوری آذربایجان گفت: شرایط فعلی مذاکرات حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ در بن بست  قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، محمدیاراف روز سه شنبه  در نشست خبری مشترک  با سرگئی لاوروف همتای روسی خود در باکو افزود: شرایط فعلی حاکم بر مذاکرات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در خصوص مناقشه قره باغ، به حل این مناقشه کمک نمی کند.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به این که مناقشه باید بصورت  مرحله ای حل و فصل شود، گفت: در وهله اول نیروهای نظامی نباید در میدان قرار گیرند و باید به پادگانها بازگردند و در مراحل بعدی می توان به فکر بازگشت آوارگان جنگی به خانه و کاشانه خود و استفاده از فرصت های اقتصادی شد.

محمدیاراف همچنین اعلام کرد، فردا (چهارشنبه) با زهراب مناتساکانیان وزیر امور خارجه ارمنستان در شهر براتیسلاوا پایتخت اسلواکی دیدار خواهد کرد و در آن موقعیت حقوقی و سیاسی منطقه قره باغ کوهستانی و نیز مسایل امنیتی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان ابراز امیدواری کرد، در دیدار با  همتای ارمنستانی در براتیسلاوا  مذاکرات نتیجه بخش انجام گیرد.

سرگئی لاوروف نیز با اشاره به سفرهای متقابل اخیر هیات رسانه  ای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، از تماس های میان نمایندگان جوامع ارمنی و آذربایجانی منطقه قره باغ کوهستانی استقبال کرد.

 لاوروف همچنین با اشاره به این که مسکو  به نتیجه بخش بودن مذاکرات پیش روی وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در براتیسلاوا امیدوار است، افزود: روسیه بعنوان یکی از روسای گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به حل مناقشه قره باغ کمک خواهد کرد.

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره  باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری های نظامی تبدیل شد. بر اثر این مناقشه، منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان دیگر در همسایگی این منطقه به تصرف نیروهای ارمنی درآمد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا