آذربایجاناخبارعمومیقره باغقره باغ

ورود ارتش آذربایجان به شهر آغدام

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز از ورود ارتش این کشور به شهرستان ” آغدام ” براساس توافقنامه صلح خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز از ورود ارتش این کشور به شهرستان ” آغدام ” براساس توافقنامه صلح خبر داد.

این شهرستان که در سال ۱۹۹۳ میلادی از سوی نیرو‌های ارمنستان اشغال شده بود، بر اساس توافق سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان ۹ نوامبر (۱۹ آبان) به جمهوری آذربایجان پس داده شد.
با ورود ارتش جمهوری آذربایجان به شهرستان آغدام امکان بازگشت آوارگان جنگی آذربایجانی ساکن این شهرستان پس از ۲۷ سال فاصله به خانه و کاشانه خود فراهم شد.
منابع خبری جمهوری آذربایجان و ارمنستان گزارش دادند، ارامنه هنگام ترک این شهرستان، خانه‌ها و دیگر واحد‌های مسکونی و اجتماعی را به آتش کشیدند.
“آغدام ” در ۳۷۸ کیلومتری جنوب غرب باکو واقع شده است و یکی از شهرستان‌های مهم منطقه قره باغ محسوب می‌شود.
این شهرستان در ۲۵ کیلومتری شهر “خانکندی” مرکز قره باغ کوهستانی از موقعیت استراتژیک برخوردار است و راه ورود به سه شهرستان دیگر ” خوجاوند “، ” اسگران” و ” آقدره” در قره باغ است.
بر اساس توافق سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان، دو شهرستان باقیمانده تحت اشغال در قره باغ ” کلبجر ” تا ۵ آذر و ” لاچین ” تا ۱۱ آذر به جمهوری آذربایجان بازگردانده خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا