آذربایجاناخبارروسیهقره باغ

واکنش روسیه به تقلای فرانسه و آمریکا برای تغییر توافق قره‌باغ به نفع ارمنستان

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه توافق اتمام جنگ در قره‌باغ، فرصتی برای فعالیت صلیب سرخ جهانی در این منطقه فراهم کرده، از دیگر نهاد‌های سازمان ملل نیز خواست در امور انسانی قره‌باغ مشارکت کنند.
به گزارش پایگته خبری حقایق قفقاز، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) توافق جمهوری آذربایجان و دولت ارمنستان برای اتمام جنگ بر سر منطقه «قره‌باغ کوهستانی» را برای امور انسانی در این منطقه مفید ارزیابی کرد.

شبکه «الجزیره» به نقل از لاوروف گزارش داد: «توافق خاتمه درگیری‌ها در قره‌باغ، امکانات بیشتری را در اختیار کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، جهت فعالیت در آن منطقه، قرار می‌دهد».

بر این اساس، وی همچنین افزود: «ما روی مشارکت دیگر نهاد‌های سازمان ملل متحد در امور انسانی و بشردوستانه در منطقه قره‌باغ حساب می‌کنیم».

وزیر خارجه روسیه در واکنش به تقلای فرانسه و آمریکا برای تغییر دادن توافق باکو و ایروان به نفع ارمنستان، تاکید کرد: «ما هر کاری در توان داشته باشیم، برای جلوگیری از تلاش‌ها جهت بازنگری در توافق اتمام جنگ قره‌باغ، انجام می‌دهیم».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لاوروف با ابراز تعجب از تقاضای وزارت خارجه آمریکا برای دریافت اطلاعات مهم از توافق قره‌باغ، اظهار داشت: «راستش را بخواهید از نظر من عجیب است و معتقدم چنین بیانیه‌هایی نشان می‌دهد گویندگان آن‌ها یا از وضعیت کاملا آگاه نیستند یا نتیجه برخی برداشت‌های اشتباه است».

چهار روز پیش بود که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با ابراز رضایت از توافق باکو و ایروان برای اتمام جنگ، خواستار توافقی «عادلانه و قابل قبول» برای همه طرف‌ها شد.

سه‌شنبه هفته قبل بود که جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه از توافق آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی خبر دادند. براساس این توافق، ارمنستان موظف است اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ‌دام، کلبجر و لاچین را تا یک دسامبر تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به آذربایجان ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا